رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: انقلاب امام حسین(ع) افسردگی و رکود نمی‌شناسد و چشمه جوشانی است که کهنگی در آن جایگاهی ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم در اصفهان، حجت‌الاسلام احمد مبلغی پیش از ظهر امروز در دومین نشست تخصصی‌ پیرغلامان و خادمان حسینی در مجتمع مهدیه اصفهان با اشاره به ویژگی‌های انقلاب حسینی اظهار داشت: اکنون تمام امت‌ها به امام حسین(ع) به چشم خاصی نگاه می‌کننداین در حالی است که انقلاب حسینی فرا دینی است و مختص اسلام نیستبلکه از درون اسلام برخاسته است.

وی افزود: در توصیف انقلاب حسینی عالمان مسیحی کتاب‌های درخشان و مهمی دارند، زیرا همگی احساس می‌کنند که امام حسین(ع) حرف دل آنها را می‌زند و معتقد هستند شعار امام حسین(ع) شعاری بر اصلاح عموم و مبارزه با ظلم است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی پیرامون جاذبه انقلاب حسینی تصریح کرد: جاذبه انقلاب حسینی مرزهای ادیان را در نوردیده، به سمت انسان‌ها رفته و بر اساس شعار روز عاشورا به فراتر از وضعیت دینی و ترس ار معاد هم توجه خود را معطوف داشته است.

وی با بیان اینکه انقلاب، انقلاب فرا احساسی استبه گونه‌ای که درون آن هم احساس و هم بالاتر از آن یعنی عقلانیت وجود دارد، افزود: هیچ انقلابی به اندازه انقلاب امام حسین(ع) بین احساس و عقلانیت جنگ نکرده و این در حالی است که کمال عقلانیت و کمال احساس در این انقلاب تبلور پیدا کرده است.

مبلغی پیرامون فرا زمینه‌ای بودن انقلاب حسینی بیان کرد: این انقلاب محدود به زمینه‌ خاصی نیست و در آن سیاست، عرفان اندیشه، توجه به ضعیفان، عاطفه و عقل وجود دارد به گونه‌ای که هر مقوله بشری را که در نظر بگیریم یک ادبیات، نگاه و اندیشه‌ای از امام حسین (ع) در عاشورا برای آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه انقلاب امام حسین(ع) افسردگی و رکود نمی‌شناسد و یک چشمه جوشان به شمار می‌رود و کهنگی در آن جایگاهی ندارد، تصریح کرد: انقلاب امام حسین(ع) همیشه نقطه آغاز است و نقطه پایانی برای آن تعریف نشده، این در حالی است که نسخه‌ای برای مشکلات تمام جامعه بشری است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شعار این نشست بر 2 محور روحیه انقلابی و کانون تفکر اسلامی استگفت: انقلاب امام حسین(ع) این توانایی را دارد که تمام جوامع را در کنار خود جمع کند و همگی را هم‌سخن و هم‌رای با یکدیگر قرار دهد.

وی با بیان اینکه برای ارتباط با امام حسین(ع) باید انقلابی باشیم و در مقابل ظلم سازش نکنیم، افزود: به ظالمان فرصت تجدید قوا ندهیم و به سوی اندیشه و تفکر حرکت کنیم.

انتهای پیام/

R41346/P1357/S6,51/CT11

کلیدواژه: انقلاب امام حسین ع | انقلاب حسینی

منبع: تسنیم

منبع این خبر، وبسایت tn.ai است و سایت «رویداد ۲۴» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۱۴۷۳۸۷۵۵ را همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «رویداد ۲۴» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

جزئیات واریز اولین سود سهام عدالت

از بردگان جنسی کیم جونگ اون تا قتل یازده موزیسین با سلاح سنگین

احمدی‌نژاد خطاب به ترامپ: بی‌ادب، بی‎فرهنگ!

در همین زمینه

  • امام حسینی ع که از لندن بیاید امام حسین ع ما نیست/معیارهای نوکری امام حسین ع نمازاول وقت و ذکر گفتن است
  • به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛سالهاست سنت عزاداری برای امام حسین(ع)، سید و سالار شهیدان در میان شیعیان جهان مرسوم است. اما عزاداری در میان ایرانیان همواره از رنگ و بویی دیگر برخوردار بوده است و شیعیان ایرانی تلاش می کنند هرساله با جان و دل این سنت را برگزار کنند. یکی از دلایل پررنگ بودن هیئات عزاداری و دیده شدن آن، وجود ذاکران و پیرغلامانی است که عشق به اباعبدالله را مقدمه ای برای نوحه خوانی و ذکر مصیبت می دانند. حاج محمد نوروزی از پیرغلامان و ذاکران قدیمی اهل بیت علیهماالسلام است. با او در رابطه با مسائل مورد توجه در مداحی و موضوعات مرتبط با این حوزه گفتگو کرده ایم. مداحی را از کی و چگونه آغاز کردید؟من بچه یکی از روستاهای اطراف کاشان هستم. در زمان کودکی ما، در روستاها قبل از آموزش درس های عادی، قرآن درس می دادند. قبل از درس های دبستانی با قرآن آشنایی داشتیم. در همان روستا از هشت سالگی نوحه های محرم را از کتاب هایی مثل کتاب های بروجردی صابر همدانی می خواندم. وقتی دوازده ساله شدم و به تهران آمدم پای منبر آقای کافی به مسجد صدرالاشراف خیابان شوش میرفتم و اینطور باب شد که قرآن پیش از منبر را بخوانم . تقریبا مبدع این کار بودم. از سال 48 به بعد حدود 14 سالگی مداحی را شروع کردم. -برای شروع استادی هم داشتید؟در سال 47 یا 46 اولین استادم آقای انسانی بود. حدود سه یا چهار سال طول کشید که به هیئت دعوت شوم. رسما از او درس و خط می گرفتم . در همان زمان در هیئت حضرت علی اصغر کاشانی های مقیم مرکز با آقای سازگار آشنا شدم. دعای ندبه صبح را با او می خواندم و هفته ای دو یا سه بار جلسه داشتم. آقای انسانی از غزلیات...
  • خدا قاتلان امام حسین ع را لعنت کند/سلام کردن بر امام حسین ع هنگام نوشیدن آب
  • خبرگزاری میزان- "امام صادق(ع)" وقتی آب را نوشیدند، دل شکسته شدند و از چشمانشان اشک جاری شد و فرمودند:ای داوود، خدا قاتلان "امام حسین (ع)" را لعنت کند. به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، در کتاب جعفربن محمدبن قولویه قمی، کامل‌الزیارات، ص107 آمده است: داوود رقٌی نزد "امام صادق(ع)" بود که حضرت آب طلب کردند. وقتی آب را نوشیدند، دل شکسته شدند و از چشمانشان اشک جاری شد و فرمودند:«ای داوود، خدا قاتلان "امام حسین (ع)" را لعنت کند. هیچ بنده‌ای نیست که آّب بخورد و امام حسین(ع) را یاد کند و برقاتلان آن حضرت لعن بفرستد، مگر اینکه خداوند برای او صد هزار حسنه بنویسد و صد هزار گناه او را محو کند و صد هزار درجه به او بدهد. مثل اینکه صدهزار بنده را آزاد کرده باشد و روز قیامت خداوند او را با دلی آرام و قلبی التیام‌یافته محشور می‌کند. انتهای پیام/
  • زیارت امام حسین ع شور بی همتایی دارد/حداقل در این دو ماه حسین وار زندگی کنیم
  • خبرگزاری میزان- بازیگر سریال گمشدگان گفت: امیداورم در این روزهای عزیز ماه محرم و صفر همه ما حسینی زندگی کنیم و آزاده باشیم. من پیشنهاد می‌کنم حسین‌وار به راهمان ادامه دهیم و به روایت‌ها و کلام ائمه توجه و دقت بیشتری کنیم. فریبا نادری بازیگر عرصه سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان درخصوص تجربه حضور در کربلا گفت: بارها این خاطره را تعریف کردم اما هربار برای من شیرینی خاص خودش را دارد. تا وقتی در ان موقعیت و آن فضا نباشید به هیچ عنوان نمی‌توانید احساسی که من داشتم را تجربه کنید. وی زیارت ائمه معصومین(ع) را بزرگترین لذت زندگی دانست و تاکید کرد: به زیارت حضرت "امام حسین(ع)" و حضرت "ابوالفضل عباس(ع)" رفتن لذت بی‌نظیر و شور بی‌همتایی برای من بود. لذتی که در ایران هم وقتی به زیارت امام رضا (ع) می‌روم برایم تداعی می‌شود. بازیگر سریال "لیسانسه‌ها" آرزوی خود در ماه محرم را اینگونه وصف کرد: امیداورم در این روزهای عزیز ماه محرم و صفر همه ما حسینی زندگی کنیم و آزاده باشیم. من پیشنهاد می‌کنم حسین‌وار به راهمان ادامه دهیم و به روایت‌ها و کلام ائمه توجه و دقت بیشتری کنیم. وی در همین راستا ادامه داد: چه خوب است که حداقل در این دو ماه بتوانیم انسان دوستانه‌تر و با مهربانی بیشتر با همنوعان خود برخورد کنیم. این بزرگترین و بهترین موهبتی است که ماه محرم و صفر در خود دارد. نادری زیارت امامان را لطف الهی دانست و خاطرنشان کرد: از نظر من کربلا، قم، مشهد و تمام شهرهای مذهبی را باید رفت اما این یادمان نرود که برای حضور در این اماکن متبرک باید طلبیده شویم و فقط خرید بلیت و هزینه سفر ملاک نیست. انتهای پیام/
  • جاودانگی عاشورا و حرکت امام حسین ع در بیان امام موسی صدر
  • از نظر تاریخی،عاشورا روز کشته شدن امام حسین در کربلاست. مقصود از عاشورا در این بحث و یا حداقل در سخنرانی من، مجموعه حوادث فاجعه‌باری است که در آن روز رخ داده و سوگواری برای آن که پس از آن روز آغاز شد. حسینیه مشرق- آنچه در این مطلب می‌خوانید، ترجمۀ متن جستاری از امام موسی صدر دربارۀ عاشورا و تبیین پیوند امامت با شهادت است. این جستار در هم‌اندیشی ادبی مدرسۀ عالی ادبیات بیروت در سال ۱۹۷۴میلادی ارائه شده است. در این هم‌اندیشی که سه روز به طول انجامید، دانشوران و ادبای برجسته‌ای مانند ادونیس و جعفر مهاجر و محمدعلی مکی و عبدالوهاب کاشی و ابراهیم فران و حسن کحیل و فردریک معتوق دیدگاه‌های تاریخی و ادبی خود را مطرح کردند. این جستارها در شمارۀ پنجم مجلۀ پژوهشی در باب عاشورا (حلقه دراسیه حول عاشورا) به دو زبان عربی و فرانسوی به چاپ رسید. متن عربی جستار امام موسی صدر در جلد یازدهم از «مسیرة الامام السید موسی الصدر» منتشر شده که احمد ناظم آن را به فارسی برگردانده و در سایت موسسه امام موسی صدر منتشر شده است. یک. امام و امامت علامه علایلی در کتاب المرجع با استناد به پژوهش‌های گستردۀ خود، «امام» را به ترازوی چوبی (شاقول) تفسیر می‌کند که بنّاها برای معلوم شدن راستی یا کجی دیوار به کار می‌برند. این تراز بعدها به تراز جیوه‌ای تبدیل شد. اصل معنای امام این است. در اصطلاح معاصر «امام» به عالمان دین که رهبری فکری و گفتاری و رفتاری را بر عهده دارند، گفته می‌شود؛ البته در جوامع ما، القاب با تعارفات و مبالغات همراه است. ولی ماهیت و هدف این بحث می‌طلبد که واژۀ امام را با اصطلاح مذهبی آن از نظر شیعۀ امامیه تفسیر کنیم. امام، انسان است، نه خدا و نه نیمه خدا؛ انسانی است که به کمال مورد...
  • امام حسین ع در کلام امام خمینی ره
  • امام خمینی (ره) با تأکید بر اینکه سیدالشهداء(ع) به دادِ اسلام رسید، گفت: آن کسانی که می‌گویند روضه سیدالشهداء(ع) را نخوانید، اصلًا نمی‌فهمند مکتب امام حسین(ع) چه بوده و نمی‌دانند یعنی چه به گزارش جهان نيوز به نقل از باشگاه خبرنگاران ، شنیدن فضایل و برخی ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی ائمه اطهار(ع) در کلام بزرگان دین باعث ایجاد نگرش و معرفتی نوین در افکار شیعیان می‌شود. در واقع ایام ولادت‌ها و شهادت‌های امامان معصوم(ع) باید فرصتی جهت تبیین معارف و فضایل این بزرگواران باشد تا جامعه اسلامی ضمن اینکه به غم و شادی می‎پردازد، به شعور و معرفت عترت(ع) نیز برسد. امام خمینی (ره)، اندیشه‌های خود را از قرآن و سیره ائمه(ع) فرا گرفت. سیره و سخن امام حسین(ع) برای امام خمینی(ره) از جمله منابع غنی دینی است که در رشد و نمو تفکر ایشان نقش بارزی داشته است. در عصر ما امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی پیوسته در مناسبات مختلف با نوع نگاه و بصیرت نافذشان بارها و بارها به بیان مسائل و نکات مهم درباره نحوه عزاداری برای اهل‌بیت(ع) پرداخته‌اند، امروزه پس از گذشت سال‌ها از آن طرح بحث‌ها، وقتی کمی دقیق می‎شویم، ارزش و بصیرت چنین افرادی برایمان بیش از پیش نمایان می‌شود و لزوم به کارگیری آنها در جامعه را به وضوح حس می‎کنیم. * در ادامه به برخی از بیانات امام خمینی (ره) درباره نقش گریه و روضه در بقا و حفظ اسلاماشاره می‌شود: من چند جمله راجع به تکالیف کلی روحانیون و اهل محراب و منبر باید عرض کنم و بعد مشکلاتی که هست. آقایان روحانیون و به خصوص اهل منبر، خطبا، اینها سخنگوی اسلام هستند، اگر حکومتی سخنگو می‌خواهد، سخنگوی اسلام، آقایان خطبا هستند.... سیدالشهداء(ع) به دادِ اسلام رسید، سیدالشهداء(ع) اسلام را نجات داد، روضه سیدالشهداء(ع) برای حفظ مکتب ایشان است، آن کسانی که می‌گویند روضه سیدالشهداء(ع)...
  • عکس:رضاخان در حرم امام حسین ع
  • تصویری از رضاخان در حرم امام حسین(ع) را مشاهده می کنید. سرویس عکس و فیلم فردا: تصویری از رضاخان در حرم امام حسین(ع) را مشاهده می کنید. او در اوائل سلطنت در دسته های عزاداری شرکت می کرد به سرش گِل می‌مالید و قزاق‌ها را به قمه‌زنی وادار می‌کرد. ولی بتدریج تغییر رویه داد و با عزاداری مقابله کرد.
  • عکس/رضاخان در حرم امام حسین ع
  • تصویری از رضاخان در حرم امام حسین(ع) را مشاهده می کنید. آفتاب‌‌نیوز : تصویری از رضاخان در حرم امام حسین(ع) را مشاهده می کنید. او در اوائل سلطنت در دسته های عزاداری شرکت می کرد به سرش گِل می‌مالید و قزاق‌ها را به قمه‌زنی وادار می‌کرد. ولی بتدریج تغییر رویه داد و با عزاداری مقابله کرد.
  • رضا قلدر در حرم امام حسین ع عکس
  • تصویری از رضاخان در حرم امام حسین(ع) را مشاهده می کنید. او در اوائل سلطنت در دسته های عزاداری شرکت می کرد به سرش گِل می‌مالید و قزاق‌ها را به قمه‌زنی وادار می‌کرد. ولی بتدریج تغییر رویه داد و با عزاداری مقابله کرد. منبع: فردا نیوز
  • درس سید حسن نصرالله از امام حسین ع
  • سید حسن نصر الله، دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود در پنجمین شب عزاداری ماه محرم تاکید کرد: ما از امام حسین (ع) و یارانش مسئولیت پذیری را یاد گرفتیم. وی در ادامه افزود:آنچه در منطقه در حال روی دادن است از نوع حوادثی است که سرنوشت منطقه را رقم خواهد زد و ما باید در قبال آن مسئولیت پذیر باشیم. دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد: نمی شود نسبت به حوادثی که به مردم، وطن و طرفداران سیاست بی طرفی مربوط می شود، بی مسئولیت بود. نصرالله همچنین عنوان کرد: باید در مواضع اتخاذ شده در قبال مسائل سرنوشت ساز حساس و ثابت قدم بود.
  • اشعار اهل سنت درباره امام حسین ع
  • کمال‌الدین اصفهانی از قصیده‌سرایان معروف سنی‌مذهبی اشعار مختلفی را درباره ائمه(ع) و امام حسین(ع) سروده است. حسینیه مشرق- کمال‌الدین اصفهانی از قصیده‌سرایان معروف سنی‌مذهبی ایرانی، مشهور به خلاق‌المعانی در سال 568 ق در اصفهان به دنیا آمد. وی فرزند جمال‌الدین عبدالرزاق اصفهانی شاعر مشهور قرن ششم است. کمال‌الدین در تصوف پیرو ابوحفص شهاب‌الدین عمر سهروردی بود. کمال‌الدین دوره‏ حمله‏ مغول را درک کرد و به چشم خود قتل عام مردم اصفهان را به دست مغولان در سال 633 ه.ق. دید و خودش دو سال بعد به دست یک مغولی به قتل رسید. وی اشعار مختلفی را درباره ائمه(ع) و امام حسین(ع) سروده است که یک قطعه از آن ذکر می‌شود: چون محرم رسید و عاشورا خنده بر لب حرام باید کرد وز پی ماتم حسین علی گریه از ابر، وام باید کرد لعنت دشمنانش باید گفت دوستداری تمام باید کرد اگر کسی پسری را از آن تو بکشد به عمر خویش ره لعنتش رها نکنی‏ اگر کشنده‏‌ فرزند مصطفی ست یزید حدیث لعنت و نفرین او چرا نکنی؟ تو بر کشنده فرزند خود مکن لعنت چو بر کشنده‏ فرزند مصطفی نکنی‏ منبع: تسنیم ارسال به تلگرام
  • پاداش یک قطره اشک بر امام حسین ع
  • امام صادق(ع) در حدیثی به اجر اشک بر امام حسین(ع) اشاره می‌کنند. به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، وقتی روایات حضرات معصومین(ع) درباره عزاداری و اشک بر سیدالشهداء(ع) را مطالعه می‌کنیم، می‌بینیم که ثواب بسیار زیادیبرای اشک بر امام حسین(ع) ذکر شده است که به راستی باید این را محبتی از سوی خدا بدانیم.این موضوع آنقدر اهمیت دارد که امام رضا(ع) در روایتی خطاب به «ریان ابن شبیب» فرموداگر برای چیزی گریه‌­ات گرفت، برای حسین بن علی (ع) گریه کن، چرا که او را سر بریدند همانگونه که گوسفند را ذبح می­‌کنند و همراه او هجده نفر از اهل بیتش که در زمین مانندی نداشتند، کشته شدندو یقیناً آسمان­‌های هفت­گانه و زمین­‌ برای کشته شدن اوگریه کردند.* امام صادق(ع) در حدیثی درباره اجر اشک بر امام حسین(ع) می‌فرماید: «مَنْ ذُکِرَ الْحُسَیْنُ علیه‌السلام عِنْدَهُ، فَخَرَجَ مِنْ عَیْنِهِ [عَیْنَیْهِ‏] مِنَ الدُّمُوعِ مِقْدَارُ جَنَاحِ ذُبَابٍ کَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ یَرْضَ لَهُ بِدُونِ الْجَنَّهِ؛کسى که یادى از حضرت حسین بن على (ع) نزدش بشود و از چشمش به مقدار بال مگسی اشک خارج شود،اجر او بر خدا است و حق‌‌تعالی به کمتر از بهشت براى او راضى نیست».انتهای پیام/ R1410/P1356/S1109,1382/CT1 موضوعات مرتبط موکب تسنیم
  • چگونگی زیارت امام حسین ع از راه دور
  • در این نوشتار به ذکر هشت روایت می‌پردازیم که در آن ضمن تأکید بر اهمیت زیارت کردن امام حسین (ع) به طور مرتب و حتی از راه دور، طریقه انجام این زیارات را نیز تعلیم داده است. رفتن به بلندی و زیارت حضرت عَنْ حَنَانٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ: یَا سَدِیرُ، تَزُورُ قَبْرَ الْحُسَیْنِ عَلَیهِ السَّلامُ فِی کُلِّ یَوْمٍ؟ قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ لَا، قَالَ: فَمَا أَجْفَاکُمْ! قَالَ: فَتَزُورُونَهُ فِی کُلِّ جُمْعَهٍ؟ قُلْتُ: لَا، قَالَ: فَتَزُورُونَهُ فِی کُلِّ شَهْرٍ؟ قُلْتُ: لَا، قَالَ: فَتَزُورُونَهُ فِی کُلِّ سَنَهٍ؟ قُلْتُ: قَدْ یَکُونُ ذَلِکَ، قَالَ: یَا سَدِیرُ، مَا أَجْفَاکُمْ لِلْحُسَیْنِ عَلَیهِ السَّلامُ! أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَلْفَیْ أَلْفِ مَلَکٍ شُعْثٌ غُبْرٌ یَبْکُونَ وَ یَزُورُونَ لَا یَفْتُرُونَ، وَ مَا عَلَیْکَ یَا سَدِیرُ، أَنْ تَزُورَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ عَلَیهِ السَّلامُ فِی کُلِّ جُمْعَهٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ وَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مَرَّهً، قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنَّ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ فَرَاسِخَ کَثِیرَهً! فَقَالَ لِی: اصْعَدْ فَوْقَ سَطْحِکَ، ثُمَّ تَلْتَفِتُ یُمْنَهً وَ یُسْرَهً، ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَکَ إِلَی السَّمَاءِ، ثُمَّ انْحُ نَحْوَ الْقَبْرِ وَ تَقُولُ: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ» تُکْتَبُ لَکَ زَوْرَهٌ، وَ الزَّوْرَهُ حَجَّهٌ وَ عُمْرَهٌ. قَالَ سَدِیرٌ: فَرُبَّمَا فَعَلْتُ فِی الشَّهْرِ أَکْثَرَ مِنْ عِشْرِینَ مَرَّهً.[۱] [۲] سَدیر گفت: حضرت صادق علیه السلام به من فرمود: ای سدیر، آیا هر روز قبر حسین بن علی علیه السلام را زیارت می کنی؟ عرض کردم: خیر، فرمود: چقدر شما جفاکارید! و سپس فرمود: در هر جمعه زیارت می کنید؟ عرض کردم: خیر، فرمود: در هر ماه زیارت می کنید؟ عرض کردم: خیر، فرمود: در هر سال زیارت می کنید؟ عرض کردم: گاهی زیارت می کنیم. فرمود: ای سدیر، چقدر به حسین علیه السّلام جفا می‏کنید! آیا نمی دانی خداوند دو میلیون فرشته ژولیده موی و خاک آلود دارد که...
  • امام حسین ع در دیدگاه اندیشمندان جهان
  • حماسه عاشورا ، حماسه ای نیست که فقط صحنه ای در تاریخ شیعه رقم زده باشد، بلکه کل جهان را متحول نمود، اندیشمندان جهان از حماسه این امام شهید بسیار گفته اند. به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما؛ امام حسین علیه السلام امام سوم شیعیان حماسه ای در جهان بپا کرد که کل عالم را مبهوت نمود. نوابغ مذهبی، علمی و سیاسی جهان درباره حضرت سیدالشهداء (ع) و فداکاری بی‌سابقه‌ای که آن حضرت در حمایت از حق و عدالت، سخنان زیبایی بیان نموده اند :نهضت امام حسین (ع) از نظر مهاتما گاندی:من زندگی امام حسین(ع) آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‌ام و توجه کافی به صفحات کربلا نموده‌ام و بر من روشن است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین(ع ) پیروی کند.محمدعلی جناح درباره امام حسین (ع ) سخن می‌گوید:هیچ نمونه‌ای از شجاعت، بهتر از آنکه امام حسین (ع )از لحاظ فداکاری و تهور نشان داد در عالم پیدا نمی‌شود؛ به عقیده من تمام مسلمین باید از سرمشق این شهیدی که خود را در سرزمین عراق قربان کرد، پیروی نمایند.لیاقت علیخان:این روز (عاشورا) برای مسلمانان در سراسر جهان معنایی بزرگ دارد. در این روز یکی از حزن آور‌ترین و تراژدیک‌ ترین وقایع اسلام اتفاق افتاد. شهادت حضرت امام حسین (ع) در عین حزن، نشانه فتح نهایی روح واقعی اسلامی بود؛ زیرا تسلیم کامل به اراده الهی به شمار می‌رفت، شهادت یکی از عظیم‌ترین پیروان اسلام مثلی درخشنده و پایدار برای همه ما است. این درس به ما می‌آموزد که اشکال و خطرات هر چه باشد نباید از راه حقیقت و عدالت منحرف شد.پورشو تامداس توندون امام حسین(ع) را می‌ستاید:شهادت امام حسین (ع) از‌‌ همان زمان که طفلی بیش نبودم در من تأثیر عمیق و حزن آوری می‌بخشید. من اهمیت برپا داشتن این خاطره بزرگ تاریخی را می‌دانم. این...
  • محبت به امام حسین ع رمز بقای اسلام است
  • به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسين(ع) به همت دفتر امام جمعه پاكدشت با حضور جمعی از طلاب و شهروندان در حسينيه حوزه علميه پاكدشت برگزار شد.حجت‌الاسلام والمسلمین حميد اسماعيلی، استاد حوزه علميه امام صادق(ع) شهرستان پاكدشت در اين مراسم بیان کرد: چه سری هست كه هنوز محرم نيامده همه جامعه سياهپوش می‌شود؟ آيا عصاره دين جز محبت به رسول خدا(ص) و خاندان پاكش است؟ مگر حسين(ع) چه كرده كه همه عالم عاشق او شده‌اند؟وی با بيان اينكه پيام استقلال و انسانيت را همه عالم قبول دارند، افزود: كلام خود امام حسين(ع) باعث جذب ديگران شده است، چراكه كلام آن امام پيامی جز حريت و عزتمندی نداشت.استاد حوزه علميه امام صادق(ع) شهرستان پاكدشتبا اشاره به اينكه محبت يعنی ابراز احساسات درونی محب نسبت به محبوب، اظهار كرد: محبت به امام حسين(ع) رمز بقای اسلام است.امام جماعت مسجد جامع حصار امير پاكدشت علت احساس خوب محب نسبت به محبوب را ادراک كمالات محبوب دانست و اضافه كرد: محبت بايد دو طرفه باشد، الگوی رابطه محبت دوطرفه در اسلام را می‌توان ارتباط پيامبر(ص) و حضرت علی(ع) نام برد.وی از هدايت به‌عنوان اثر مهم محبت به حضرت سيدالشهدا(ع) نام برد و تأكيد كرد: هر كس به اهل بيت رجوع كند، نجات پيدا خواهد كرد.عضو شورای مدرسه علميه امام صادق(ع) پاكدشت عنوان كرد: هر كس به حضرت اباعبدالله الحسين(ع) تمسک داشته باشد، به خدا تمسک جسته و مورد هدايت الهی قرار خواهد گرفت.یادآور می‌شود،مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله‌الحسين(ع) به همت دفتر امام جمعه شهرستان پاكدشت همه ساله، دهه اول محرم، صبح‌ها در حوزه علميه امام صادق(ع) اين شهرستان برگزار می‌شود.محمد فرخی
  • پیرغلام امام حسین ع در لنده تجلیل شد
  • به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کهگیلویه و بویراحمد، به نقل از فارس، مراسم ایل سوگوار طبق روال هر ساله خود با فرا رسیدن ماه محرم به همت صدا و سیمای استان کهگیلویه و بویراحمد مرکز دنا جهت انتقال آئین و رسوم مناطق مختلف استان در این ایام ضبط و از سیمای استانی و بعضاً کشوری پخش می‌شود.امسال هم همچون سال‌های گذشته در شب چهارم محرم قرعه به نام شهرستان لنده رقم خورد و مراسم ایل سوگوار با حضور هیئت‌های مذهبی و عزاداری و اقشار مختلف مردم و مسئولان با شکوه و عظمت خاص خود در میدان انقلاب این شهرستان برگزار شده و مداحان و ذاکران اهل‌بیت عصمت و طهارت در ذکر مصائب اهل‌بیت(ع) به ذکر نوحه و مصیبت پرداختند.یکی از برنامه‌های ایل سوگوار در شهرستان‌ها معرفی پیرغلامان و ذاکران اهل‌بیت(ع) و تقدیر از آنها بوده که در مراسم ایل سوگوار شهرستان لنده کربلایی خلیفه عباسی به عنوان پیر غلام امام حسین(ع) معرفی و با اهدای لوح از وی تجلیل شد.کربلایی خلیفه عباسی در این زمینه با اشاره به لزوم توجه خانواده‌ها به آشنایی کودکان و نوجوانان با اهل‌بیت(ع) اشاره کرد و گفت: دست به دامان اهل بیت(ع) شدن گره از مشکلات فردی و اجتماعی ما باز خواهد کرد.وی افزود: از کودکی عاشق اهل‌بیت(ع) بوده و بیش از 70 سال است که در مکتب اهل‌بیت(ع) به نوکری و ارائه خدمت مشغول هستم تا شاید جرعه از شفاعت آنان را نصیب خود گردانم.در ادامه کربلایی عباسی به سبک قدیمی به ذکر مصیبت و نوحه‌سرایی پرداختند.
  • چگونگی زیارت روزانه امام حسین ع از راه دور
  • در این نوشتار به ذکر هشت روایت می‌پردازیم که در آن ضمن تأکید بر اهمیت زیارت کردن امام حسین (ع) به طور مرتب و حتی از راه دور، طریقه انجام این زیارات را نیز تعلیم داده است. حسینیه مشرق- در این نوشتار به ذکر هشت روایت می‌پردازیم که در آن ضمن تأکید بر اهمیت زیارت کردن امام حسین (ع) به طور مرتب و حتی از راه دور، طریقه انجام این زیارات را نیز تعلیم داده است. رفتن به بلندی و زیارت حضرت عَنْ حَنَانٍ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَیهِ السَّلامُ: یَا سَدِیرُ، تَزُورُ قَبْرَ الْحُسَیْنِ عَلَیهِ السَّلامُ فِی کُلِّ یَوْمٍ؟ قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ لَا، قَالَ: فَمَا أَجْفَاکُمْ! قَالَ: فَتَزُورُونَهُ فِی کُلِّ جُمْعَهٍ؟ قُلْتُ: لَا، قَالَ: فَتَزُورُونَهُ فِی کُلِّ شَهْرٍ؟ قُلْتُ: لَا، قَالَ: فَتَزُورُونَهُ فِی کُلِّ سَنَهٍ؟ قُلْتُ: قَدْ یَکُونُ ذَلِکَ، قَالَ: یَا سَدِیرُ، مَا أَجْفَاکُمْ لِلْحُسَیْنِ عَلَیهِ السَّلامُ! أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَلْفَیْ أَلْفِ مَلَکٍ شُعْثٌ غُبْرٌ یَبْکُونَ وَ یَزُورُونَ لَا یَفْتُرُونَ، وَ مَا عَلَیْکَ یَا سَدِیرُ، أَنْ تَزُورَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ عَلَیهِ السَّلامُ فِی کُلِّ جُمْعَهٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ وَ فِی کُلِّ یَوْمٍ مَرَّهً، قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ، إِنَّ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ فَرَاسِخَ کَثِیرَهً! فَقَالَ لِی: اصْعَدْ فَوْقَ سَطْحِکَ، ثُمَّ تَلْتَفِتُ یُمْنَهً وَ یُسْرَهً، ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَکَ إِلَی السَّمَاءِ، ثُمَّ انْحُ نَحْوَ الْقَبْرِ وَ تَقُولُ: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ» تُکْتَبُ لَکَ زَوْرَهٌ، وَ الزَّوْرَهُ حَجَّهٌ وَ عُمْرَهٌ. قَالَ سَدِیرٌ: فَرُبَّمَا فَعَلْتُ فِی الشَّهْرِ أَکْثَرَ مِنْ عِشْرِینَ مَرَّهً.[۱] [۲] سَدیر گفت: حضرت صادق علیه السلام به من فرمود: ای سدیر، آیا هر روز قبر حسین بن علی علیه السلام را زیارت می کنی؟ عرض کردم: خیر، فرمود: چقدر شما جفاکارید! و سپس فرمود: در هر جمعه زیارت می کنید؟ عرض کردم: خیر، فرمود: در هر ماه زیارت می کنید؟ عرض کردم: خیر، فرمود: در...
  • بشارت زیبای امام حسین ع به حنظله
  • زمانی که رفتارهای حنظله در قبال امام حسین(ع] در صحنه عاشورا را مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم جنس رفتار وی مانند سایر اصحاب بسیار آسمانی و زلال است؛ حنظله قبل از شهادتش بشارتی زیبا از امامش دریافت کرد. به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا حنظلة بن اسعد شِبامی از قبیله «همدان» و از چهره‌های سرشناس و شجاع و سخنوری فصیح و قاری قرآن بود. امام حسین (علیه‌السلام) وی را به عنوان پیک خود برای رساندن نامه‌هایش به عمر سعد برگزیده بود. (موسوی زنجانی، وسیلة الدارین، ج1)حنظله هنگامی که قصد کرد به میدان نبرد رود، پیش روی امام حسین (علیه‌السلام) ایستاد و خطاب به لشکر دشمن این آیه را خواند: «یا قَوْمِ إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ مِثْلَ یَوْمِ الْأَحْزابِ، مِثْلَ دَأْبِ قَوْمِ نُوحٍ وَ عادٍ وَ ثَمُودَ وَ الَّذِینَ مِنْ بَعْدِهِمْ، وَ مَا اللَّهُ یُرِیدُ ظُلْماً لِلْعِبادِ، وَ یا قَوْمِ إِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ یَوْمَ التَّنادِ، یَوْمَ تُوَلُّونَ مُدْبِرِینَ ما لَکُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ عاصِمٍ، وَ مَنْ یُضْلِلِ اللَّهُ فَما لَهُ مِنْ هاد؛ اى قوم من، برایتان از روز سخت گروه‌هاى مشرک بیمناک هستم، مثل سنت عذابى که در نوح و عاد و ثمود و کسانى که پس از آنان بوده‌‏اند، جریان پیدا کرد. خداوند نمى‌‏خواهد به بندگان ستم روا دارد، اى قوم من برایتان از روز قیامت [روزى که فریاد مردم بلند گردد] مى‏‌ترسم، روزى که [از عذاب‏] پشت کنید ولى از سوى خدا هیچ حافظى ندارید، و کسى را که خدا گمراه کند، هیچ راهنمایى نخواهد داشت» (غافر، 30 ـ33) سپس گفت: اى مردم، حسین را نکشید که خدا شما را با عذاب از بین خواهد برد. «هر کس افترا پیشه کند ناامیدخواهد گردید؛ وَ قَدْ خابَ مَنِ افْتَرى‏» (طه،61)امام حسین (علیه‌السلام) با اندوه به حنظله فرمود: یا بن اسعد، خدا رحمتت کند. آنها [پیشتر] دعوتت را به حق و حقیقت نمی‌پذیرند و براى نابودى شما و یارانت قیام کرده و...
  • در روز چهارم محرم بر امام حسین ع چه گذشت
  • کارشناس علوم قرآنی گفت: در چهارمین روز از ماه محرم عبیدالله بن زیاد مردم کوفه را در مسجد جمع کرد و طی سخنرانی که داشت، آن ها را برای شرکت در جنگ و مقابله با "سیدالشهداء" تشویق کرد. به گزارش جهان نيوز؛ حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا رجبی کارشناس علوم قرآنی در گفت و گو با میزان اظهار داشت: امام حسین(ع) و کاروانیان کربلا در روز سوم ماه محرم به سرزمین کربلا رسیدند، امام سوم(ع) اهالی این سرزمین را گردهم جمع آوردند وسپس با بیان توضیحاتی، زمین کربلا را از آن ها خریداری کردند. وی ادامه داد: همچنین در چهارمین روز از ماه محرم عبیدالله بن زیاد مردم کوفه را در مسجد جمع کرد و طی سخنرانی که داشت، آن ها را برای شرکت در جنگ و مقابله با سیدالشهداء تشویق کرد. این کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: پس از این حرکت، 13 هزار نفر درقالب 4 گروه به سپاه عمر بن سعد پیوستند. وی اظهار کرد: به یکدیگر پیوستن این نیروها بر اساس آنچه که مورخان بیان کرده اند، از روز چهارم ماه محرم تا روز عاشورا ادامه داشته است. حجت الاسلام و المسلمین رجبی تصرح کرد: این 13 هزار نفر در قالب 4 گروه به فعالیت پرداختند که در این راستا هر گروه در واقع فردی را با عنوان سرگروه خود داشت. وی یادآور شد: براین اساس، شمر بن ذی الجوشن با 4 هزار نفر، یزید بن رکاب کلبی با 2 هزار نفر، حصین بن نمیر با 4 هزار نفر و مضایر بن رهینه مازنی با 3 هزار نفر برای مقابله با سپاه امام حسین(ع) به یکدیگر پیوستند. وی خاطرنشان کرد: علاقمندان برای آگاهی از اعمال ماه محرم و جزئیات آن می توانند به مفاتیح الجنان بخش مربوط به اعمال ماه محرم مراجعه کنند اما به طور کلی می توان...
  • قیام امام حسین ع اسلام را ماندگار کرد
  • امام جمعه موقت اهواز گفت: در دوران امامت سومین امام شیعیان، جریانات کفر که در راس آنها بنی امیه قرار داشت در حال نابودی اسلام بودند و در همین زمان بود که قیام امام حسین(ع) اسلام را ماندگار کرد. آیت‌الله محسن حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تسلیت ایام سوگواری محرم اظهار کرد: ماه محرم اولین ماه سال قمری و جزو ماه‌های حرام است که حتی قبل از اسلام و در بین مردم جاهل مورد احترام بود و برجستگی خاصی داشت. اکنون آن چیزی که در اسلام محرم را برجسته کرده، عاشورا و رخ دادن واقعه کربلا در این ماه است. امام جمعه موقت اهواز تصریح کرد: امام حسین(ع) فلسفه وقوع عاشورا را ماندگاری اسلام بیان کردند. به دلیل ایجاد جریانات کفر که در رأس آن جریانات بنی‌امیه قرار داشت اگر ایشان قیام نمی‌کردند اسلام به فنا می‌رفت که امام حسین(ع) با قیام تاریخی خود اسلام را ماندگار کرد. حیدری بیان کرد: همچنین امام حسین(ع) فلسفه واقعه کربلا را امر به معروف و نهی از منکر بیان کردند و اکنون مسئولیت این امر به دوش همه مسلمانان است. امام جمعه موقت اهواز گفت: همه انسان‌ها باید همیشه در مقابل جبهه باطل بایستند و نهضت امام حسین(ع) الگویی در این راستا شد و همه نهضت‌های تاریخ از ایشان اقتباس کردند و این الگوبرداری‌ها موجب جاودانگی اسلام شده است. وی با بیان اینکه نهضت سیدالشهدا(ع) یک نهضت پیروزمندانه است، اظهار کرد: طبق تعریف امام حسین(ع) پیروزی اصلی پیروزی ارزشی، آرمانی و اهداف است نه پیروزی ظاهری که تنها چند روزه باشد. حیدری با اشاره به نامه امام حسین(ع) هنگام خروج از عراق اظهار کرد: امام حسین(ع) در این نامه فرمودند هر کس از شما به من ملحق شد پیروزمی‌شود زیرا حرکت ایشان حرکتی شهادت‌طلبانه بود. انتهای پیام
  • واردات پرچم امام حسین ع از چین و ترکیه
  • به گزارش گروه فیلم و صوت باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه پیک بامدادی رادیو ایران به موضوع واردات اقلام مختلف عزاداری ماه محرم از کشورهای چین و ترکیه پرداخته است. برخی از این اقلام حتی مورج فرقه‌هایی مانند شیطان پرستی است. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی انتهای پیام/ نمادهای شیطان پرستی در اجناس وارداتی ماه محرم + فیلم
  • بزرگ ترین امتیاز امام حسین ع
  • شیخ جعفر شوشتری با اشاره به خلقت نوری امام حسین(ع)، بزرگ‌ترین امتیاز حضرت را در ذکر یک مسأله معرفی کرد. به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا موضوع خلقت نوری اهل‌بیت(ع) یکی از اقسام مهم حدیثی شیعه است که محدثین باب‌های متعددی را در کتب روایی به آن اختصاص داده‌اند. اهل‌بیت(ع) در این نوع احادیث توجه شیعیانشان را به خلقتی فراتر از خلقت جسمانی جلب کرده‌اند که خداوند قبل از خلقت آسمان‌ها و زمین این انوار مقدس را به وجود آورده است. به عنوان نمونه پیامبر گرامی اسلام(ص) در روایتی فرمود: اولین چیزی که خدا خلق نمود نور من بود پس از آن نور علی شکافت. سپس عرش و لوح و خورشید و روشنایی روز و نور بصر و عقل و معرفت خلق شد؛ أَوَّلُ مَا خَلَقَ اللَّهُ نُورِی فَفَتَقَ مِنْهُ نُورَ عَلِیٍّ ثُمَّ خَلَقَ الْعَرْشَ وَ اللَّوْحَ وَ الشَّمْسَ وَ ضَوْءَ النَّهَارِ وَ نُورَ الْأَبْصَارِ وَ الْعَقْلَ وَ الْمَعْرِفَةَ.» و یا ضمن روایتی دیگر فرمود: «و از نور من و علی و فاطمه، حسن و حسین را آفرید و آن دو را به خود فرا خواند پس ایشان از خدا فرمانبرداری و اطاعت کردند.» (بحار الأنوار، جلد ‏54، صفحه 170)شیخ جعفر شوشتری با توجه به این موضوع در خصائص الحسینیه می‌نویسد: «سخن در این مقصد در بیان نور امام پس از خلق و انتقال نور تا هنگام ولادت است. بدان و آگاه باش که خدای جل جلاله همواره یگانه بوده در حالی که نه مخلوقی بود و نه زمان و مکانی. و چون خلقت را آغاز کرد نخست افضل مخلوقات را آفرید و از نور آن، نور علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم‌السلام را مشتق ساخت و برای آنان جایگاه‌ها و عوالم متعدد و مختلف به وجود آورد. چنانچه این معنا از مجموع روایات معتبر ظاهر می شود.آنگاه نور آن حضرت را یک بار در پشت آدم و یک...
  • چرا برای امام حسین ع از اول محرم عزاداری می کنیم
  • عزاداری امام حسین (ع) همزمان با شروع ماه محرم آغاز می‌شود، این در حالی است که ایشان روز عاشورا به شهادت رسیده‌اند. حسینیه مشرق- برپایی مجالس عزا برای کسانی که جان خویش را در راه خدا از دست داده‌اند از شعائر الهی است؛ زیرا انسان را به یاد خدا می‌اندازد و به هم‌نوایی اجتماعی با جنبش آن شهیدان می‌انجامد. چنان‌که خدای سبحان در این خصوص می‌فرماید: «وَ مَن یُعَظِّم شَعائِرَ فَانَّها مِن تَقوَی القُلُوب» (حج / ۳۲)؛ «به یقین هر کس شعائرخدا را پاس دارد و بزرگ شمارد، کار او از پرهیزگاری است.» بر اساس آیه دیگری از سوره یوسف، «وَابْیَضَّتْ عَینَاهُ مِنَ الحُزنِ» (یوسف/ ۸۴) ؛«و چشمانش از شدت اندوه سفید شد.» گریستن بر فراق عزیزان از دست داده، پذیرفته شده است. بنابراین قرآن، این سنت را تأیید می‌کند و آن را در شمار پاسداشت شعائر الهی می‌داند. در عرصه روایات، رویکرد ویژه‌ای در بحث عزاداری به چشم می‌خورد که آن را امری مستحب و پرفضیلت برشمرده و برای آن اهمیت فراوانی قائل شده است. بنابراین قرآن بر زنده نگه داشتن فضیلت‌ها و صفات والای انسان‌های برجسته و اولیای دین در آیات گوناگون، تأکید ورزیده است. از سوی دیگر معصومین درباره زنده نگه داشتن حادثه کربلا به شیوه‌های گوناگون مانند: تشویق به برپایی مجالس سوگواری، تشویق به گریستن و گریاندن، تشویق شاعران به مرثیه‌سرایی و تشویق و ترغیب به زیارت امام حسین علیه‌السلام، تلاشکرده‌اند. بر اساس آن‌چه بیان گردید، برای پاسخگویی به این پرسش که چرا برای امام حسین (ع) از اول دهه محرم (یعنی نه از روز عاشورا)سوگواری شروع می‌شود؟ موضوع گفت‌وگو با آیت‌الله دکتر محمدهادی یوسفی غروی است که در ادامه می‌خوانید: آیت‌الله غروی در پاسخ به چرایی شروع عزاداری امام حسین (ع) از اول محرم گفت: این سؤال بر برخی از معصومین (ع) از جمله امام صادق (ع) نیز عرضه شده است. ...
  • مجالس عزاداری امام حسین ع ساده برگزار شود
  • رئیس حوزه علمیه برادران شهرکرد با تاکید بر ساده برگزار شدن مجالس عزاداری، گفت: بهتر است در استان دسته‌جات و هیئات مذهبی در یک مکان تجمع کنند و به عزاداری بپردازند زیرا این کار موجب ایجاد نشدن رقابت ناسالم خواهد شد و عزاداران نیز از مسئله اصلی باز نخواهند ماند. حجت‌الاسلام سید ابوالحسن فاطمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: عزاداری سید و سرور شهیدان از زمان ائمه اطهار آغاز شد که در آن زمان مدیحه‌سرا یا شاعر، به معرفی شخصیت عالی‌قدر و شهدای کربلا و شخصیت امام حسین (ع) می‌پرداخت. وی افزود: به مرور زمان و بعد از گذشت سال‌ها، هیات و دسته‌جات عزاداری شکل گرفتند و با حرکت در خیابان‌ها و کوچه‌ها و نوحه‌سرایی علما و شعرا مردم از فضائل آن‌ها به منظور شناخت امام حسین (ع) بهره‌مند می‌شدند. حجت‌الاسلام فاطمی با اشاره به گذشت زمان و به وجود آمدن تعزیه، تصریح کرد: مردم از برگزاری و اجرای تعزیه بسیار استقبال کردند زیرا تعزیه‌خوان ماجرای زمان امام حسین را برای آن‌هانقل می‌کرد و آن‌ها ساعت‌ها وقت خود را صرف دیدن تعزیه می‌کردند. وی گفت: امروزه از مجالس عزاداری امام حسین (ع) انتظار می‌رود افراد با حضور در این مجالس نسبت به مقام شامخ، مقام امامت و ولایت و مکتب امام حسین (ع) و اهداف ایشان شناخت کامل پیدا کنند. رئیس حوزه علمیه برادران شهرکرد ادامه داد: لازم است در مجالس عزاداری، فداکاری‌ و قیام‌های امام حسین بازگو شوند تا مردم از آن‌ها الگو گیرند. وی گفت: خوشبختانه هر ساله مجالس امام حسین (ع) پر شورتر و پر بارتر از سال‌های گذشته برگزار می‌شود که نشان از تجدید عهد با آن حضرت است. حجت‌الاسلام فاطمی خاطرنشان کرد: شناخت مقام امام حسین، اهداف آن حضرت، اخلاق امام، توصیه به امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه و شهادت، ایثار و مقاومت و از خود گذشتگی آن...
  • نگاه پروفسور آلمانی به قیام امام حسین ع
  • همه مورخان از ابعاد مختلف چرایی قیام امام حسین(ع)را در نگاه‌های مختلف مورد توجه قرار داده‌اند.آنه ماری شیمل از مستشرقان در حوزه اسلام‌شناسی است که قیام امام حسین(ع) را مورد بحث و بررسی قرار داده است. حسینیه مشرق- شرق‌شناسی یکی از مهم‌ترین «منظومه‌های معرفتی» است که در دوران جدید شکل گرفتهو از همان آغاز هدفی جز شناخت و دانش محض را برآورده می‌کرده است. شرق‌شناسی در مفهوم آکادمیک آن، رشته‌ای است که درباره شرق گفت‌وگو می‌کند، می‌نویسد و می‌آموزاند. شرق‌شناس راجع به شرق قضاوت می‌کند و مسائل آن را مورد بررسی قرار می‌دهد. در مفهومی وسیع‌تر منظور سبک تفکر ویژه‌ای است که شرق را از غرب به طور بنیادی جدا می‌کند و به تهیه و تدوین زنجیره‌ای از توجهات حساب‌شده در مورد شرق اقدام می‌کند. در واقع شرق‌شناسی عبارت از اراده و نیت خاصی است که به درک و شناخت شرقبرمی‌گردد. با این نگاه، یکی از محورهای مهم مطالعاتی مستشرقان، ادیان است که دین مقدس اسلام به علت غالب بودن در شرق اهمیت خاصی پیدا می‌کند. در بررسی ابعاد مختلف دین اسلام، زندگانی و رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، قرآن و سپس حیات امامان شیعه و دیگر بزرگان اسلام از دیگر محورهای مورد توجه مستشرقان است. قیام امام حسین علیه‌السلام و تراژدی بزرگ عاشورا، امری است که همه مورخان از ابعاد مختلف، چرایی این موضوع را در نگاه‌های مختلف مورد توجه قرار داده‌اند. «آنه ماری شیمل» یکی از مستشرقانصاحب نام در حوزه اسلام‌شناسی است که حیات و قیام امام حسین (ع) را نیز مورد بحث و بررسی قرار داده است که در این خصوص گفت‌وگویی با خانم دکتر عاطفه داوودی استادیار تاریخ دانشگاه زنجان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید: به عنوان اولین سوال ضمن نگاهی به حیطه مطالعاتی پروفسور شیمل بفرمایید در بین مستشرقان غربی خانم شیمل از چه منظر به امام...
  • چرا امامان از نسل امام حسین علیه السلام هستند
  • گاهی سؤال می شود که براستی چرا نه تن از امامان شیعه، همگی از نسل امام حسین علیه السلام هستند و امام حسن (ع) از نسل خود، امامی ندارد؟ حسینیه مشرق- گاهی سؤال می شود که براستی چرا نه تن ازامامان شیعه، همگی از نسل امام حسین(علیه السلام)هستند و امام حسن(ع)از نسل خود، امامی ندارد؟ پاسخ: ۱- این سخن، مانند این است که کسی بگوید چرا شما بعد از حضرت اسحاق (ع) همه پیامبران را تا پیش از پیامبر خاتم، از نسل او برگزیدید و از فرزندان اسماعیل، کسی را انتخاب نکردید؟ مگر این مردم هستندکه پیامبر را انتخاب می‌کنند و در اصل مگر مردم، قادرند چنین کاری کنند...؟! ۲- اهل سنت، امامت را از افعال مکلفین دانسته و معتقدند که مردم(اهل حل و عقد = خبرگان)، باید امام را انتخاب کنند. حتی اگر یک نفر از اهل حل و عقد نیز، رأی به شخصی دهد، امامت او مشروعیت می‌یابد. الف) قاضی ابوبکر باقلانی متوفی ۴۰۳ ه‍ .ق می­گوید:اگر شخصی خصوصیات لازم برای امامت را داشته باشد، با رأی و نظر یک نفر از اهل حل و عقد نیز، ثابت می‌شود و مشروعیت می‌یابد.[۱] ب) تفتازی می‌گوید: امامت با رأی یک نفر از اهل حل و عقد، برای کسی که شایسته باشد منعقد می‌شود.[۲] ج) قاضی ایجی می‌گوید: در امامت ... نیازی به اجماع نیست؛ زیرا دلیل عقلی یا نقلی بر آن وجود ندارد، بلکه بیعت یک نفر یا دو نفر از اهل حل و عقد کفایت می‌کند.[۳] د) عبدالقادر بغدادی (متوفای ۴۲۹ ه‍): چون امامت با رأی یک نفر از اهل حلّ و عقد برای کسی که شایسته باشد، ثابت می‌شود، در صورت بیعت یک نفر، بر سایرین لازم است که از او اطاعت کنند.[۴] بنابراین، نتیجه می‌شود که: یک ـ حتی کسانی که رأی یک نفر را برای تعیین امام کافی...
  • جایگاه امام حسین ع برای همه ما ایرانیان محفوظ است
  • یک موبد زرتشتی گفت: ما جامعه زرتشتی به امام حسین(ع) احترام می‌گذاریم و جایگاه ایشان برای همه ما ایرانیان محفوظ است، در واقع برادران زرتشتی در کنار برادران مسلمان خود در روضه امام حسین(ع) شرکت می‌کنند. به گزارش جهان نيوز؛ موبد سهراب هنگامی با اشاره به اینکه فرهنگ ایرانی غنی‌ترین و قدیمی‌ترین فرهنگ ایرانی است، ابراز داشت: در شاهنامه می‌خوانیم وقتی سیاوش به دست دشمنش افراسیاب شهید شد از خون او لاله‌ها رویید، ما هم اعتقاد داریم امام حسیین(ع) در راه حق و نبرد علیه باطل به شهادت رسیدند. وی افزود: ما جامعه زرتشتی به امام حسین(ع) احترام می‌گذاریم و جایگاه ایشان برای همه ما ایرانیان محفوظ است و باید میزان ارادت و خواست خود را به ایشان نشان دهیم. موبد هنگامی با بیان اینکه برادران زرتشتی در کنار برادران مسلمان خود در روضه امام حسین(ع) شرکت می‌کنند، گفت: موبدهای ما در مراسم پیرغلامان در اصفهان شرکت کردند و حضور فیزیکی فعال داشتند، حضور آن‌ها نشان داد که با شما هم عهد و هم پیمان هستیم. وی با اشاره به برگزاری گفت‌وگوی‌های میان ادیان ادامه داد: متأسفانه در این گفت‌وگوها طرفین به بیان دیدگاه‌های خود راجع به دین خودشان صحبت می‌کنند، در سایت‌ها و تلگرام هم می‌بینیم به تخریب دین‌های دیگر می‌پردازند، در حالی که اگر گفت‌وگوی ادیان است باید در کنار هم باشیم. این موبد زرتشتی تصریح کرد: ادیان آمده‌اند که ما را با خدا نزدیک کنند و ما را خداشناس کنند، کلمه دین در اوستا به صورت دئنا آمده‌، دین یعنی وجدان بیدار انسان، هر زمان این مفهوم را درک کردیم آنگاه می‌توانیم با یکدیگر گفت‌وگو داشته باشیم. وی افزود: در گفت‌وگوی ادیان باید برای بهتر شدن رابطه‌مان صحبت کنیم، هدف این باشد که ایرانی‌ها فارغ از مذهب، قومیت و غیره در کنار هم قرار گیرند و برای اعتلای این مرزو بوم و...