ایران اکونومیست -

پژوهش و آمار اصلی‌ترین تکیه‌گاه برای سیاست‌گذاری در هر حوزه‌ای است و طبیعتاً ضعف و قوت در این بخش، تأثیری مستقیم بر کیفیت عملکرد تصمیم‌سازان و مجریان خواهد داشت. شاید به دلیل همین واقعیت است که امروز برخی صاحب‌نظران برای آسیب‌شناسی و آنالیز وضعیت صنعت بازی‌های رایانه‌ای پیش و بیش از هر نکته‌ای بر فضای پرابهام حاکم برای این فرآیند عرضه و تقاضا در ایران تأکید می‌کنند.

صنعت گیم اگرچه صنعتی جوان و نوپا به‌ویژه در قیاس با دیگر زیرشاخه‌های صنایع فرهنگی در ایران محسوب می‌شود اما شتاب پیشرفت و فراگیری این صنعت چه در زمینه کیفیت تولیدات و چه از منظر دامنه مخاطبان، وضعیت ویژه‌ای را برای آن رقم زده‌است.

همین مقدمه کوتاه کافی است تا اهمیت راه‌اندازی و تمرکز مرکزی بر حوزه پژوهش میدانی و ابهام‌زدایی از این بازار عیان شود. «دایرک» به‌عنوان بازوی پژوهشی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از تیرماه ۱۳۹۴ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده و پس از گذشت دو سال، در میزگردی به بررسی دستاوردها و برنامه‌های این مرکز پرداخته‌ایم.

سیدمحمدعلی سیدحسینی مدیر پژوهش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، حامد نصیری، معاون توسعه کسب‌وکار دایرک و فرزانه شریفی، مسئول اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل کنفرانس تحقیقات بازیهای دیجیتال در این میزگرد حضور داشتند. در ادامه بخش نخست این میزگرد را با محوریت توضیحات سیدحسینی به‌عنوان مدیر مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال(دایرک) پیرامون اهمیت فعالیت پژوهشی و آماری در حوزه بازی‌های رایانه‌ای، می‌خوانید.

* در مواجهه با بازار بازی‌های رایانه‌ای کشور برداشت اولیه این است که ما با فضایی پرابهام مواجهیم شناخت جامعی از این بازار نداریم. یعنی پیش از اذعان به ضعف یا قوت، دچار جهلیم نسبت به این بازار. چقدر این برداشت را صحیح می‌دانید؟

سیدحسینی: اگر بخواهیم نسبت به صنایع دیگر فعال در کشور بخواهیم قضاوتی داشته باشیم، ‌ به‌خصوص به نسبت صنایع سرگرمی، به نظرم بازی‌های رایانه‌ای در بسیاری از زمینه‌ها به لحاظ آمار و اطلاعات جلوتر است. البته نسبت به سه تا چهار سال پیش. ولی اگر بخواهیم خودمان را با کشورهای دیگر صاحب صنعت گیم مقایسه کنیم، از آنجایی که اساساً در تمام این سال‌ها ما نگاه درستی به بازی‌ها نداشته‌ایم، عقب‌تریم. در قیاس با کشورهایی که سال‌ها است در حوزه بازی‌های رایانه‌ای فعال هستند و صاحب صنعت محسوب می‌شوند، حتماً از نظر صحت و جامعیت داده‌ها عقب‌تر هستیم. البته همین مقایسه هم صرفاً با کشورهای پیشرفته است و در مقایسه با برخی کشورهای منطقه مانند ترکیه بازهم ما پیش هستیم.

همین کشور ترکیه برای تحلیل بازار تولید و عرضه خود از داده‌های شرکت نیوزو که یک شرکت بین‌المللی است استفاده می‌کند اما ما این داده‌ها را خودمان تولید می‌کنیم. در کنار این واقعیت ما راه‌های بسیاری برای درک تحولات صنعت گیم در کشور داریم. باید داده‌ها را به سمت منابع ثبتی سوق بدهیم و بتوانیم از تحلیل منابع موجود، به اطلاعات جدید برسیم. در مجموع با توجه به اینکه ما سال‌های سال در این حوزه گویی در اتاقی تاریک قرار داشتیم، امروز داده‌ها و اطلاعات پایه‌ای در اختیار داریم که علاوه‌بر کارکرد در حوزه پژوهش‌های دانشگاهی می‌تواند مورد استفاده فعالان بازار بازی‌ها، بازی‌سازان و سیاست‌گذاران قرار بگیرد و این اتفاق مبارکی است.

* یعنی به‌رغم تعدد مراکز آماری و نظرسنجی در کشور، تا پیش از آغاز به کار دایرک، هیچ پژوهشی و پایشی با موضوع بازی‌های رایانه‌ای برای این قبیل مصارف که به آن اشاره کردید صورت نگرفته بود؟

سیدحسینی: مراکز نظرسنجی و تحقیقات بازار که تا پیش از آن به‌طور خاص بر روی بازی‌های رایانه‌ای کاری نکرده بودند و تا به امروز هم کاری نداشته‌اند. این در حالی است که کنسول‌ها و سخت‌افزارهای مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای بازار بسیار خوبی در کشور دارد اما مراکز تحقیقاتی سراغ آن نرفته‌اند چراکه تحقیقات در این حوزه هزینه‌بر است. غیر از این مراکز اما زمانی که بنده در اسرا بودم، دو پژوهش در این حوزه داشتیم که البته به نسبت گزارش‌های بعدی دایرک خام‌تر بود.

سال ۸۹ ما پیمایشی را با همکاری ایسپا در کلیه مراکز استان‌های کشور اجرا کردیم. سال ۹۲ همین پژوهش را با همکاری مرکز تحقیقات صداوسیما تکرار کردیم و این‌ّبار روستاها و شهرهای تابعه را هم در نظر گرفتیم. تفاوت این دو پژوهش با پژوهشی که دایرک در سال ۹۴ انجام داد و کار جامعی هم شد، از نظر پختگی فرم پرسش‌نامه‌ها و جمعیت آماری بود. این یعنی ما در بنیاد این تجربه‌ها را داشتیم و با افتتاح دایرک تلاش داریم این پیمایش ملی را هر دو سال یک‌بار تکرار کنیم.

* این بازه زمانی دو ساله برای رصد وضعیت بازار بازی‌ها و به‌روز کردن اطلاعات چقدر بر استاندارد جهانی منطبق است؟

سیدحسینی: این زمان‌بندی ارتباط مستقیم با میزان تحولات این صنعت در کشورهای مختلف دارد. صنعت گیم در کشور ما هنوز خیلی دچار تحولات بنیادین در بازه‌های زمانی کوتاه نیست. . .

* حتی در بازار مصرف؟

سیدحسینی: بله. حتی در بازار مصرف سرعت تحولات بالا نیست و به همین دلیل می‌توان هر دو سال یک‌بار این سنجش آماری را انجام داد. در کشورهای خیلی پیشرفته هم معمولاً هر یک سال یک‌بار این آمارگیری انجام می‌شود. برخی مؤسساتی که از این حوزه درآمدزایی دارند هم در سریع‌ترین حالت به‌صورت فصلی اقدام به ارائه گزارش می‌کنند. در کشورهای منطقه ما اما اصلاً این‌گونه نیست و بعضاً هر چند سال یک‌بار شاید چنین گزارش‌های آماری منتشر شود. با این مختصات اینکه ما زمان‌بندی مشخص دو ساله برای ارائه و انتشار آمار در نظر گرفته‌ایم، یک وضعیت استاندارد است. البته توجه داشته باشید که پیمایش و ارائه آمار صرفاً یکی از مأموریت‌ها و کارهایی است که در دایرک صورت می‌گیرد.

ما در حوزه‌های تولید و توزیع تلاش کرده‌ایم داده‌های ثبتی دقیقی را استخراج کنیم اما از آنجا که بازار گیم در ایران مانند دیگر صنایع، یک بخش قانونی دارد و یک بخش غیرقانونی (و متأسفانه در بازار بازی‌ها زور بخش غیرقانونی به بخش قانونی می‌چربد!)، نمی‌توانیم به این داده‌های ثبتی اکتفا کنیم. به همین دلیل برنامه‌های دیگری در نظر گرفته‌ایم که به‌خصوص در حوزه بازی‌های موبایلی که مصرف‌کننده بیشتری هم دارد، بتوانیم داده‌ها دیجیتالی استخراج کنیم. این برنامه‌ای است که به‌صورت جامع در دستور کار داریم. فارغ از این برنامه‌ریزی‌ها فعالیت‌های دایرک دو بخش کلی دارد، یکی شناخت مختصات بازار که سعی داریم به‌عنوان یک مرکز آماری مرجع در این حوزه شناخته‌ شویم. بخش دیگر هم تمرکز بر تقویت پژوهش‌های دانشگاهی مرتبط است.

* چنین سرفصلی مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای اساساً در سیستم دانشگاهی ایران تعریف شده است؟

سیدحسینی:امروز اگرچه ما یک رشته دانشگاهی قوی و منسجم با ارتباط مستقیم به حوزه بازی‌های دیجیتال در نظام دانشگاهی کشور نداریم اما خوشبختانه در حوزه‌های میان‌رشته‌ای شاهد فعالیت تعداد قابل توجهی پژوهشگر در دانشگاه‌های مختلف کشور هستیم که روی این مبحث مشغول فعالیت هستند. نکته اینجا است که این پژوهشگران به‌صورت پراکنده فعالیت‌ می‌کنند و هنوز تبدیل به یک شبکه منسجم نشده‌اند و تلاش ما در دایرک این است که با رونق‌ّبخشی به مطالعات دانشگاهی بتوانیم به سمت شبکه‌سازی و هم‌افزایی در این حوزه حرکت کنیم.

نصیری: با اشراف آماری و دقت در جمع‌آوری داده‌ها می‌توانیم به شناخت خود از فضای حاکم کمک کنیم. واقعیت این است که ما امروز حتی اگر صنعت بازی نداشته باشیم، قطعاً یک بازار جدی بازی در کشور داریمبه‌دنبال جا انداختن این واقعیت هستیم که «بازی موضوعی جدی است. » هم به لحاظ فرهنگی، هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ هنری ما با پدیده‌ای جدی مواجهیم که در حال حرکت بر روی مرزهای تکنولوژی هستیم و ما می‌خواهیم اهمیت این پدیده را در کشور جا بیندازیم. مضاف بر این‌ها از آنجا که بازی یک رسانه است و در تقسیم‌بندی رسانه‌های آینده در کنار پدیده‌های دیگری مانند شبکه‌های اجتماعی در گروه رسانه‌های جدید قرار می‌گیرد، ‌ قابلیت‌هایی دارد که ما در مقام متولی پژوهشی این حوزه در کشور سعی‌ می‌کنیم سایرین را متوجه آن بکنیم.

* با توجه به این توضیحات فکر می‌کنید امروز تصویر دقیقی از بازار بازی‌های دیجیتال کشور، در اختیار دارید؟

سیدحسینی: تصویر دقیق نداریم به دلایل مختلف که تنها یکی از این دلایل همان سهم بازارهای غیرقانونی است که رصد آن‌ها هزینه بسیار بالایی نیاز دارد. با این وجود امروز به اندازه‌ای اطلاعات داریم که از نظر مصرف بتوانیم فرآیند تولید و توزیع بازی‌ها را کنترل کنیم. اطلاعاتی هم داریم که در برخی زیربخش‌های تولید و توزیع بسیار دقیق است و قابل صحت‌سنجی هست. اما به‌طور خاص در بخش تولید ما با مشکلاتی مواجه هستیم.

واقعیت این است که ما در این حوزه هیچ صنفی نداریم و شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند هم غالباً با عناوینی غیر از عناوین مستقیم مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای ثبت شده‌اند. علاوه‌بر این بیشتر فعالان بازی‌سازی، تیم‌های بازی‌ساز هستند که هیچ جا ثبت نشده و طبیعتاً برای فعالیت مجوز هم دریافت نکرده‌اند. احصا و استخراج آمارهای مرتبط با فعالیت این گروه طبیعتاً با دشواری‌ها و چالش‌های جدی مواجه بودیم. با این وجود هم امروز تا حد قابل قبولی اطلاعات این گروه‌ها را هم در اختیار داریم.

* این وضعیتی که توصیف کردید چقدر مختص ایران است؟ به نظر می‌رسد در کشورهای دیگر هم با این میزان فعالیت غیررسمی مواجه باشیم و تا حدودی ماهیت این صنعت اینگونه است که مثلاً چهارنفر در یک خانه بتوانند جمع شوند و یک بازی بسازند.

سیدحسینی: در همه جای دنیا بازی‌سازی تخصص‌های مختلف دارد و اینگونه نیست که یک نفر بتواند یک بازی بسازد. اما مهم این است که همه فعالان در تخصص‌های مختلف بازی‌سازی به‌عنوان شاغل شناخته می‌شوند و حرفه‌شان شغل محسوب می‌شود. یعنی حتی اگر به‌صورت پاره‌وقت هم کسی برای این حوزه وقت می‌گذارد به‌عنوان شغل محسوب می‌شود و می‌تواند از مزایای شغلی و بیمه‌ای هم بهره‌مند شود و اینگونه نیست که فردی بدون هیچ حقوق و مزایای قانونی صرفاً به‌دنبال این باشد که یک بازی بسازد و اگر شد آن را منتشر هم بکند!

* ما این عقبه حمایتی را نداریم و به همین دلیل پراکندگی فعالیت‌ها بیشتر به چشم می‌آید. . .

سیدحسینی: بله. دقیقاً همین‌طور است.


نمونه‌ای از آمار منتشرشده از سوی دایرک درباره بازار بازی‌های رایانه‌ای ایران

* احتمالاً اگر گروه بازی‌سازی بخواهد فعالیت خود را رسمی بکند با مشکلات بیشتری مواجه می‌شود و ترجیح می‌دهد بی‌خیال حمایت‌های احتمالی هم بشود!

سیدحسینی: بهترین بازی‌های موبایلی ما که امروز به‌عنوان محصولات پرفروش شناخته می‌شوند غالباً محصول همین جنس کارهای تیمی هستند. این اشکال درباره فرآیند تولید بازی‌های در ایران به‌صورت جدی وجود دارد.

در حوزه توزیع هم ما با یک دوگانگی و حتی چندگانگی مواجهیم. در کنار توزیع فیزیکی بازی‌ها ما توزیع دیجیتال را داریم که به‌نوعی شاهد انحصار توزیع دیجیتال هستیم. در توزیع فیزیکی هم ما سازوکار مویرگی و حساب‌شده‌ای نداریم! ‌ شاید بتوان تعبیر توزیع چریکی را برای این مدلی که در ایران شاهد هستیم به کار برد. در این شرایط ما به دنبال روش‌هایی هستیم که بتوانیم با تخمین هرچه دقیق‌تر آمارهای مرتبط با این بخش‌ها را به دست بیاوریم.

* با همین توضیحات می‌توانیم اذعان کنیم که وضعیت صنعت گیم در ایران یک وضعیت استثنائی و خاص است؛ وضعیتی که گویی هیچ‌یک از اجزا در آن شفاف نیست. تلاش برای استخراج آمار و داده‌های قابل تحلیل در چنین وضعیتی چقدر می‌تواند به نتایج واقعی منتهی شود و فکر نمی‌کنید حالت آب در هاون کوبیدن پیدا می‌کند!؟

نصیری: اگر امروز ۲۰ یا ۳۰ کشور در دنیا داریم که در صنعت گیم حرفی برای گفتن دارند و در نمایشگاه‌های بین‌المللی غالباً شاهد حضورشان هستیم، در این میان صنعت ایران به‌ظاهر کوچک است اما در منطقه حتماً جزو کشورهای مدعی هستیم و در مواردی حتی تولیدمان پیش‌تر از کشوری مانند ترکیه است. پس اگر ما شاهد بازگشت سرمایه و سود اقتصادی در این بازار نیستیم، ‌ مشکل جای دیگری است و نمی‌توان توانایی تولید در کشور را زیر سؤال برد. در میان همین ۲۰، ۳۰ کشوری که گفتیم در این حوزه تولید دارند، ‌ شاید ۱۰ کشور هم نباشند که کار آماری در این زمینه داشته باشند.

سیدحسینی: هرچند صنعت گیم در کشور نداریم اما قطعاً ظرفیت آن را در اختیار داریم. در تمام این سال‌ها شاهد بوده‌ایم که تیم‌های بازی‌سازی جوان بدون هیچ حمایتی در نقاط مختلف کشور در حال شکل‌گیری هستند و بعضاً محصولاتی را ارائه می‌کنند، که در بازار هم بسیار موفق است. این دقیقاً معنای ظرفیت و پتانسیل موجود در کشور استنکته مهم اما خصوصیت مردم خاورمیانه به‌خصوص در کشور ما است که علاقه‌ای به ارائه اطلاعات نداریم. افشای اطلاعات برای ما تابو است و به همین دلیل به‌رغم اینکه در ترکیه سازمانی برای استخراج آمار فعالیت‌ها وجود ندارد اما شرکت‌های فعال خودشان آمار فعالیت‌های خود را به‌صورت رسمی منتشر می‌کنند اما در ایران اینگونه نیست. این فرهنگ در کشورهای دیگر وجود دارد که در صورت ارائه صحیح اطلاعات، خود ما هم می‌توانیم از گردش اطلاعات سایرین سود ببریم و به همین دلیل غالباً با فضای روشن‌تری مواجه هستند. ما در خاورمیانه حتی در صنایع دیگر، احساس می‌کنیم افشای اطلاعات خطرناک است.

از طرف دیگر هم اصولاً فراموش نکنیم که انتخاب میان اصالت دادن به قهرمانان ملی و وابسته به حکومت برای توسعه صنعتی (مثل تجربه کشورهای ژاپن و کره) یا توجه به تیم‌های مستقل و غیروابسته به حاکمیت مانند تجربه استارت‌آپ‌ها در اروپا و آمریکا، یک مجادله جدی میان صاحب‌نظران است و به‌راحتی نمی‌توان درباره آن حکم قطعی صادر کرد. در عین حال باید توجه داشته باشیم درست است که در برخی کشورها گروه‌های مستقل در حال فعالیت در عرصه بازی‌سازی هستند اما همین گروه‌های مستقل هم باید از حداقل حمایت‌ها بهره‌مند باشند.

در کشور ما هیچ‌یک از این دو رویکرد وجود ندارد. نه شرکت‌های بزرگ و توانمند ملی داریم که بتوانند نقش آن قهرمانان ملی در حوزه صنعت را ایفا کنند و نه شرکت‌های مستقل و کوچک توانایی حضور همه‌جانبه در بازار بازِی‌ها را دارند. یا تیم‌های فنی‌ و توانمندی داریم که در عرصه انتشار دچار مشکل جدی هستند و یا بالعکس. در چنین فضای مبهمی، آمار و اطلاعاتی که مرکز دایرک ارائه می‌کند، اصلی‌ترین دستاوردش اثبات همین ابهام است. اصلاً خجالت نمی‌کشیم که در جایی رسماً اعلام کنیم که چنین داده‌هایی را در اختیار نداریم. اتفاقاً نقطه کور پیشرفت صنعت، همان نقاطی است که امکان استخراج آمار دقیق وجود ندارد. برای همین صراحتاً اعلام می‌کنیم ما آمار شرکت‌های ثبتی فعال در حوزه بازی‌ها را در اختیار داریم اما هیچ آمار دقیقی از گروه‌های مستقل فعال در این زمینه در اختیارمان نیست.

* راهکارتان برای خروج از شرایط چیست؟

نصیری: باید به‌دنبال راهکارهای بزرگ و اقدامات نهادی کلان برای عبور از این شرایط برویم. باید این تیم‌های سامان‌دهی شوند. تیم‌های کوچک یا باید خود قدرتمند شوند یا باید راهی پیش روی‌شان قرار بگیرد که به شرکت‌های بزرگ و باقدرت بپیوندند.


شاید بد نباشد بدانید در صنعت گیم جهان حتی شاهد افتتاح شرکت‌های کوچکی هستیم که از آغاز برای پیوستن به غول‌های بزرگ آغاز به کار می‌کنند. یک شرکت کوچک با تمرکز بر تکنولوژی VR (واقعیت مجازی) فعالیت خود را آغاز می‌کند و اصلاً هم نمی‌خواهد آن را در بازار به‌صورت تجاری عرضه کند، بلکه محصول فنی خود را در اختیار شرکت‌های بزرگ‌تر قرار می‌دهد. در ایران باید به این سمت حرکت کنیم. برای رسیدن به این نقطه هم بد نیست که روی نقاط مبهم اطلاعاتی و آماری خود مانور دهیم و بدانیم که کجا دچار نقص هستیم.

* اتفاقاً برخی از همین زاویه نگاه می‌گویند ازآنجا که در ایران صنعت گیم نداریم، لزومی هم به هزینه کردن برای استخراج داده و آمار نیست چرا که هیچ چیز در این فضا قطعی نیست!

نصیری: من نگاهم عکس این است. من می‌گویم با اشراف آماری و دقت در جمع‌آوری داده‌ها می‌توانیم به شناخت خود از فضای حاکم کمک کنیم. واقعیت این است که ما امروز حتی اگر صنعت بازی نداشته باشیم، قطعاً یک بازار جدی بازی در کشور داریم. بازار به‌عنوان یکی از حلقه‌ها و شاخص‌های شکل‌گیری صنعت در کشور ما وجود دارد و همین می‌تواند دیگر شاخه‌ها را هم به‌تبع خود شکل دهد. این وسط ما هستیم که می‌توانیم برای نسبت این زیرشاخه‌ها تعیین‌کننده باشیم.

سیدحسینی: درباره اینکه ما در ایران صنعت گیم داریم یا خیر، استدلال رایج این است که اگر صنعت نداریم، پس کار در این حوزه را رها کنیم. به‌زعم من اما ما هرچند صنعت گیم در کشور نداریم اما قطعاً ظرفیت آن را در اختیار داریم. در تمام این سال‌ها شاهد بوده‌ایم که تیم‌های بازی‌سازی جوان بدون هیچ حمایتی در نقاط مختلف کشور در حال شکل‌گیری هستند و بعضاً محصولاتی را ارائه می‌کنند، که در بازار هم بسیار موفق است. این دقیقاً معنای ظرفیت و پتانسیل موجود در کشور است. وقتی دولت هیچ دخالت خاصی در این زمینه ندارد و در عین حال شاهد رشد این گروه‌ها هستیم یعنی این استعداد در کشور موجود است. اما چرا باید سراغ گردآوری داده و آمار در این حوزه برویم؟

هر چیزی در آغاز با نوعی هرج‌ومرج عجین است، امروز وقتی به انسان‌های اولیه هم فکر می‌کنید همه‌چیز در اطراف آن‌ها هرج‌ومرج داشته است. ولی زمانی که سرنخ‌هایی برای شناخت الگوها پیدا می‌کند، ‌ آرام‌آرام به یک منظومه می‌رسد، این منظومه در حوزه بازی‌ها می‌تواند الگوی اولیه صنعت گیم ایران باشد. الگویی که همین امروز برای بسیاری پول‌ساز است و شک نکنید اگر این پول‌سازی نبود، به‌طور کامل شاهد تعطیلی این حوزه در کشور بودیم. به‌خصوص که نگاه غالب به بازار صنعت گیم در کشور ما هشداری و منفی است. اتفاقاً نکته هم اینجاست که پول‌سازی در این بازار از جنس دلالی هم نیست و کاملاً از جنس تولید و خلق استعدادها است. . .

* البته منظورتان این است که «صرفاً» دلالی نیست دیگر! وگرنه حجم گردش مالی دلال‌ها در این بازار قابل چشم‌پوشی نیست!

سیدحسینی: به این بخش هم می‌پردازم. اما در دورنمای آینده این صنعت در کشور حتماً پول‌سازی از جنس تولید است. به‌خصوص که تمرکز بازار ما بیشتر بر روی عرضه دیجیتال است و دلالی‌ها بیشتر مربوط به بازار عرضه فیزیکی است. به همین دلیل می‌توان در دورنما دید که این جنس دلالی‌ها هم در کشور ضعیف خواهد شد و آنچه قوت می‌گیرد و برقرار می‌ماند همین فرآیند تولید و درآمد از بازار واقعی است. به تعبیری با راه‌اندازی دایرک ما به‌دنبال ساخت آینده صنعت بازی‌ها در کشور هستیم، به‌جای آنکه بخواهیم منتظر بمانیم و تا بعد در واکنش به هرچه پیش‌آمد بخواهیم برای خود تعیین تکلیف کنیم.

کلیدواژه: بازی های رایانه ای | صنعت گیم در کشور | اختیار داریم | حوزه بازی ها | همین دلیل | حوزه بازی | بازار بازی ها | استخراج آمار | داشته باشیم | سال یک بار | کشور ما | فعالیت ها | بازی سازی | داریم اما | صنعت بازی | داده ها | گروه ها | سال ها | دو سال

منبع: ایران اکونومیست

منبع این خبر، وبسایت iraneconomist.com است و سایت «رویداد ۲۴» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۱۴۷۰۵۰۳۷ را همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «رویداد ۲۴» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

حمایت قاطع جهانگیری از ورود بانوان به ورزشگاه‌ها/فکر کردید کار خوبی کردید نگذاشتید بیایند؟

هشدار سردار سلیمانی در دیدار با مقام های کرد چه بود؟

خنده رهبر کره شمالی در حین آزمایش موشکی/تصاویر

در همین زمینه

  • بازی های رایانه ای شمشیری دو لبه
  • مروری بر بازی‌های رایانه‌ای خطرناک و راه‌های اصلاح وضع موجود شیرین کمالیاز آنجا که نقش بازی‌های رایانه‌ای در فرایند جامعه‌پذیری کودکان و نوجوانان اثبات شده است، می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای تغییر ارزش‌ها و هنجارهای جامعه و در یک کلام تغییر فرهنگ جامعه است. به گزارش پایگاه بصیرت، بازی‌های رایانه‌ای امروز به جزء جدایی‌ناپذیر اوقات فراغت کودکان و نوجوانان تبدیل شده‌اند و حتی فراتر از اوقات فراغت، زمانی که کودک و نوجوان ما باید به انجام تکالیف درسی و اجتماعی خود بپردازد و زمانی را که باید در کنار خانواده خود سپری کند، توسط بازی‌های رایانه‌ای پوشش داده می‌شود؛ آن هم بازی‌هایی که بیشترشان با تاریخ، مذهب، فرهنگ و آداب و رسوم و روابط خانوادگی و زبان و ادبیات کشور ما مطابقت ندارند. از طرف دیگر بازی‌های رایانه‌ای مفید با اهداف آموزشی، پرورشی و درمانی بسیار نادر هستند و تاکنون فقط در حد آشنایی اولیه با مفاهیم دروس تولید شده‌اند، نه بیشتر.اما به قول تورنس محقق آمریکایی برای حل مشکلات امروز نمی‌توان از راه حل‌های گذشته استفاده کرد. یعنی نمی‌توان از کودک و نوجوان امروز خواست به طور کلی از دنیای بازی‌های رایانه‌ای خداحافظی کند و با فوتبال‌دستی، خاله بازی و قایم باشک اوقات فراغتش را پر کند. باید به دنبال راه‌حل متناسب با عصر و شرایط کنونی بود تا آسیب‌ها و پیامدهای منفی بازی‌های رایانه‌ای را به حداقل رساند.از آنجا که نقش بازی‌های رایانه‌ای در فرایند جامعه پذیری کودکان و نوجوانان اثبات شده است، می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای تغییر ارزش‌ها و هنجارهای جامعه و در یک کلام تغییر فرهنگ جامعه است. لذا بررسی آسیب‌ها و پیامدهای فرهنگی و اجتماعی بازی‌های رایانه‌ای ناسالم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در یک تقسیم‌بندی می‌توان آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی ناشی از بازی‌های رایانه‌ای نامناسب را در محور‌های زیر تقسیم بندی نمود:1- مخدوش کردن ارزش‌های دینی و...
  • لرد کرزن چهره مبهم تاریخ معاصر ایران
  • کرزن به عنوان یکی از طراحان اصلی این با دادن طرح رشوه به سه نفر از روشنفکران دولتمرد ایرانی قصد اجرایی کردن این طرح را داشت که به علت مخالفت مجلس شورای ملی روبرو شد. سرویس سیاست مشرق - لرد کرزن یکی از سیاستمداران انگلیسی (وابسته به حزب محافظه کار) است که در پیشبرد سیاست های استعماری رژیم انگلستان نقش فعالی داشت. جورج ناتیل کرزن متولد سال ۱۸۵۹ میلادی است. در سی و نه سالگی لقب اشرافی بارون دریافت کرد و در سال های ۱۹۱۱ و ۱۹۱۲ صاحب القاب اشرافی دیگری شد. کرزن از اعضای فعال فراماسونری انگلستان بود و در اواخر قرن نوزدهم از طرف دولت انگلستان نایب السلطنه هند گردید. کرزن در پیشبرد و تامین برنامه ها و اغراض استعماری دولت انگلستان در ایران نقش فعالی ایفا کرده است. کرزن در جذب برخی دولتمردان ایرانی به لژهای ماسونی و شکل دهی به نخستین هسته های روشنفکری ماسونی در ایران زمان فتحعلی شاه قاجار و نیز دخالت های مستمر دولت انگلستان در امور ایران ایفای نقش کرده است. کرزن یکی از برنامه ریزان اصلی طرح تحت الحمایه قرار دادن ایران (قرارداد ۱۹۱۹ میلادی) بود. کرزن به عنوان یکی از طراحان اصلی این با دادنطرح رشوه به سه نفر از روشنفکران دولتمرد ایرانی (وثوق الدوله، نصرت الدوله فیروز، صارم الدوله) قصد اجرایی کردن این طرح را داشت که به علت مخالفت مجلس شورای ملی این امر تحقق نیافت. دو سال بعد با انجام کودتای سوم اوت (سوم اسفند ۱۲۹۹ شمسی) و روی کار آمدن رضاخان اغراض استعماری دولت انگلیس در پوششی جدید دنبال و اجرا گردید. کرزن در سال ۱۹۲۵ میلادی در گذشت. ارسال به تلگرام
  • حمایت ایرانسل از سومین لیگ بازی های رایانه ای
  • فناوری اطلاعات>ارتباطات - سومین دوره رقابت‌های «لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران» با حمایت ایرانسل برگزار شد. به گزارش روابط عمومی ایرانسل، این اپراتور به عنوان بزرگترین اپراتور دیتای ایران و با دارا بودن بیشترین تعداد مشترک جوان، در راستای ارائه به‌روزترین و باکیفیت‌ترین خدمات و نیز ارتقای فرهنگ یادگیری، بالابردن دانش عمومی جوانان و تشویق آنها برای تلاش بیشتر، از این مسابقات همچون دیگر جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های علمی و تخصصی حمایت کرد. «لیگ بازی‌های رایانه‌ای»، بزرگ‌ترین مسابقه بازی‌های رایانه‌ای در ایران به شمار می‌رود و حرفه‌ای‌ترین افراد فعال در زمینه بازی‌های رایانه‌ای در آن شرکت می‌‎کنند. رتبه‌های برتر این مسابقات بر اساس سهمیه به جام‌جهانی ورزش‌های الکترونیکی راه می‌یابند. در مراسم پایانی این مسابقات در برج میلاد تهران، برای نخستین بار در تاریخ بازی‌های رایانه‌ای ایران، شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی بازی نهایی رشته «FIFA» را با گزارش گزارشگران حرفه‌ای به صورت زنده به روی آنتن برد. سومین دوره از این رقابت‌ها از ۱۳ تا ۲۳ شهریورماه در پنج رشته «Pro Evolution Soccer»، «Counter Strike»، «Clash Royal»، «FIFA» و «Quiz of Kings» برگزار شد و برندگان مسابقات در مجموع موفق به کسب بیش از ۱۰۰ میلیون تومان جایزه نقدی و غیرنقدی، از جمله یک دستگاه خودرو پژو ۲۰۶ شدند. 2121 کلید واژه‌ها : ایرانسل -
  • گزارشی رونمایی از بازی های رایانه ای ایرانی
  • دو بازی جدید ایرانی به نام‌های قفس و شبیه ساز مدیریت تلویزیون در فرهنگسرای اندیشه رونمایی شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛دو بازی جدید ایرانی به نام‌های قفس و شبیه ساز مدیریت تلویزیون در فرهنگسرای اندیشه رونمایی شد. دانلود دانلود فیلم
  • ۲۳ میلیون نفر در کشور مشغول فعالیت در بازی های رایانه ای هستند
  • معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: ۲۳ میلیون نفر در کشور مشغول فعالیت در بازی‌های رایانه‌ای هستند که تنها ۵ درصد این بازی‌ها بومی است. به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، امیر خوراکیان در دومین همایش فعالان فضای مجازی که پیش از ظهر امروز در سالن همایش‌های مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد، با اشاره به اهداف انقلاب و تهدیدهای پیش روی مراحل دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی اظهار داشت: در هر مرحله نوع تهدیدها و چالش‌های پیش روی انقلاب نیز متفاوت می‌شود و از جنگ سرد و سخت نظامی به‌سوی مقابله‌های نرم و منعطف‌پذیرتر حرکت می‌کنیم.معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی کشور گفت: 23 میلیون نفر در کشور مشغول فعالیت در بازی‌های رایانه‌ای هستند که تنها 5 درصد این بازی‌ها بومی است همچنین بازی‌های رایانه‌ای در ایران به‌سوی بازی‌های موبایلی در حرکت است و بالغ‌بر 67 درصد بازی‌ها موجود در کشور بازی‌های موبایلی است.وی خاطرنشان کرد: بیش از 60 درصد پهنای باند کشور توسط تلگرام اشغال‌شده و این شبکه پیام‌رسان در حال حاضر نزدیک به 40 میلیون کاربر دارد که ساعت 22 تا یک شب بیشترین ساعت ترافیکی آن است.معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی کشور ادامه داد: 580 هزار کانال در تلگرام در حال حاضر در کشور وجود دارد که در این‌بین 16 کانال تلگرامی بالای یک میلیون نفر عضو دارد.خوراکیان تصریح کرد: بیشترین تعداد عضو یک کانال تلگرامی 3میلیون 400 هزار نفر است و بیشترین بازید از یک پیام نیز در حال حاضر 20 میلیون نفر است.معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی کشور تأکید کرد: سایت‌های همسریابی اینترنتی 100 درصد دروغ و کلاه‌برداری مالی است و پلیس فتا به‌شدت با این‌گونه موارد برخورد می‌کند.همچنین گفتنی است در پایان این همایش از بهترین فعالان مجازی خواهران طلبه کشور در فضای مجازی تجلیل به عمل آمد.انتهای پیام/ R7854/P1492/S6,62/CT11
  • وضعیت مصدومان ذوب آهن برای بازی با استقلال
  • سرمربی ذوب‌آهن در حالی تیمش را آماده مصاف با استقلال تهران می‌کند که مصدومان زیادی روی دستش هستند. به گزارش ایسنا، تیم فوتبال ذوب‌آهن در حالی روز چهارشنبه مقابل استقلال قرار خواهد گرفت که چند بازیکن مصدوم در اردوی این تیم حضور دارند. علی حمام، مدافع راست ذوب‌آهن در بازی با استقلال خوزستان مصدوم شد و برای بازی با استقلال وضعیت مبهمی دارد. مهدی رجب‌زاده، کاپیتان ذوبی‌ها هم در این مسابقه به دلیل مصدومیت از ناحیه زانو حضور نداشت ولی کادر فنی امیدوار است که به بازی با استقلال برسد. دانیال اسماعیلی‌فر دیگر بازیکن ذوب‌آهن است که به دلیل جراحی بینی، شانس زیادی برای رسیدن به بازی با استقلال ندارد. محمدرضا عباسی نیز به دلیل مصدومیت در بازی هفته ششم غایب بود و شرایطش برای بازی با استقلال مبهم است. انتهای پیام
  • آخرین وضعیت مصدومان ذوب آهن برای بازی با استقلال
  • خبرگزاري آريا- سرمربي ذوب‌آهن در حالي تيمش را آماده مصاف با استقلال تهران مي‌کند که مصدومان زيادي روي دستش هستند.به گزارش آريا به نقل از سايت باشگاه ذوب آهن، تيم فوتبال ذوب‌آهن در حالي روز چهارشنبه مقابل استقلال قرار خواهد گرفت که چند بازيکن مصدوم در اردوي اين تيم حضور دارند. علي حمام، مدافع راست ذوب‌آهن در بازي با استقلال خوزستان مصدوم شد و براي بازي با استقلال وضعيت مبهمي دارد. مهدي رجب‌زاده، کاپيتان ذوبي‌ها هم در اين مسابقه به دليل مصدوميت از ناحيه زانو حضور نداشت ولي کادر فني اميدوار است که به بازي با استقلال برسد.دانيال اسماعيلي‌فر ديگر بازيکن ذوب‌آهن است که به دليل جراحي بيني، شانس زيادي براي رسيدن به بازي با استقلال ندارد. محمدرضا عباسي نيز به دليل مصدوميت در بازي هفته ششم غايب بود و شرايطش براي بازي با استقلال مبهم است.
  • ابهام در وضعیت مصدومان پارس جنوبی جم برای بازی با سایپا
  • خبرگزاری میزان- وضعیت دو بازیکن مصدوم تیم پارس جنوبی برای بازی با سایپا هنوز مشخص نیست. به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری میزان، تیم پارس جنوبی جم در هفته هفتم رقابت‌های لیگ برتر به مصاف تیم سایپا می‌رود. از این رو شاگردان مهدی تارتار بعد از بازی با استقلال شنبه هفته جاری راهی تهران شده و در ورزشگاه خیریه عمل تمرینات خود را پیگیری می‌کنند. این تیم برای بازی با سایپا آماده است ولی وضعیت نانگ و علی دشتی هنوز مشخص نیست. در حالی که دشتی از بهبود وضعیت خود خبر داده بود و مدعی شد در بازی با سایپا به میدان می رود ولی این بازیکن هنوز از مصدومیتی کهنه رنج می‌برد. به این ترتیب در صورتی که وی کاملا بهبود نیابد مربیان از او در بازی با سایپا استفاده نخواهند کرد. از سوی دیگر کشاله ران نانگ دچار کشیدگی شده و شاید این بازیکن نیز بازی با سایپا را از دست بدهد. وضعیت نهایی این دو بازیکن فردا پس از معاینه کادر پزشکی تیم پارس جنوبی جم مشخص می‌شود. این تیم بعد از بازی با سایپا، شنبه هفته آینده راهی جم می‌شود تا خود را برای بازی با پدیده آماده کند. انتهای پیام/
  • زنده زنده خوردن زنبور توسط مانتیس
  • به گزارشگروه فیلم و صوتباشگاه خبرنگاران جوان؛ یک مانتیس قهوه‌ای که روی گل‌ها به انتظار نشسته بود، زنبوری را که برای چشیدن شهد گل‌ها نزدیک شد را شکار کرد و به صورت زنده خورد.گفتنی است؛ مانتیس‌ها حشراتی با گونه‌های بسیار متنوع هستند که طولی در حدود پنج سانتی متر دارند و به دلیل شکار آفات، برای کشاورزان و باغداران مفید هستند. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی انتهای پیام/ شکار زنبور به دست آخوندک + فیلم
  • برای ساختن ایران اسلامی به همه ایرانیان سراسر گیتی نیازمندیم/برجام در تاریخ سیاسی منطقه ما و جهان همواره زنده خواهد بود
  • به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی یکشنبه شب به وقت نیویورک در جمع صمیمی ایرانیان مقیم آمریکا گفت: ما برای ساختن ایران اسلامی به همه ایرانیان سراسر گیتی نیازمندیم و همه ایرانیان که دلداده ایران و عاشق وطن خودشان هستند باید در آینده ایران سهم داشته باشند. ایران از آن همه ملت ایران است و هیچکس در ایرانی بودن، نمی تواند بگوید من از دیگران ایرانی تر هستم. وی از همه ایرانیان از جمله ایرانیان مقیم خارج خواست برای ساختن ایرانی آبادتر و افتخارآفرین تر در عرصه جهانی، دست در دست یکدیگر بدهند و بکوشند. رئیس جمهور تاکید کرد: همانطور که ایرانیان مقیم خارج همپای ایرانیان داخل ، برای تعیین سرنوشت آینده کشور در پای صندوق های رای انتخابات پر شور 29 اردیبهشت حضور یافتند و افتخارآفرینی کردند، اکنون نیز باید در پای صندوق تعامل با دانشگاه ها، پارکهای علمی و فناوری و بخش های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری حضور یابند. وی اظهارداشت: ایرانیان مقیم خارج می توانند در تعامل فرهنگی، علمی و فناوری، برای سربلندی ایران تلاش کنند. روحانی با بیان اینکه "آنچه ما از شما ایرانیان عزیز می خواهیم این است که سهم خودتان را برای پیشرفت ایران بیش از پیش افزایش دهید" ، گفت: ایرانیان مقیم خارج سفیران فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی ملت ایران هستند و شما همانطور که در حمایت از برجام در آمریکا تلاش کردید، امروز هم می توانید برای منافع ایران و حقوق مردم ایران تلاش کنید. رئیس جمهور به حضور 105 هیات خارجی از کشورهای مختلف و سازمان های بین المللی در مراسم تحلیف اشاره و آن را به معنای احترام جامعه جهانی به ملت بزرگ ایران دانست و گفت: امروز در شرایط بسیار بهتری در دولت دوازدهم هستیم. دولت تازه نفس ما با حمایت مردم گامهای بانشاط تری در همه زمینه...
  • تونل وحشت/مرگ دو نفر در حادثه ریزش تونل در شهرستان کوهرنگ/سرنوشت مبهم یک نفر گرفتار زیر خاک
  • ریزش تونل گردنه چری در شهرستان کوهرنگ از توابع استان چهارمحال و بختیاری چهار زخمی و دو کشته برجای گذاشت. به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز، تونل گردنه چری شهرستان کوهرنگ از توابع چهارمحال وبختیاری دچار ریزش شد و تعدادی از کارکران زیر آوار ماندند، تاریکی هوا و گل و لای موجب تاخیر در امداد رسانی به حادثه دیده گان شده است. این حادثه ساعت 17:40 دقیقه عصر رخ داده است؛ علت حادثه هنوز مشخص نشده اما کارگران نبود امنیت دیواره ها را علت ریزش بیان کرده اند. تعداد مصدومین پنج نفر و دو فوتی، یک نفر مفقود شدند. 55 نجاتگر و پرسنل از جمعیت هلال احمر در صحنه حاضر هستند و عملیات امداد و نجات را انجام می دهند و نیروهای اورژانس در کنار هلال احمر در ورودی تونل محل حادثه حضور دارند. 5 دستگاه سنگین شامل لودر و بیل مکانیکی در حال انجام مراحل خاکبرداری هستند، باید بیش از 20 متر خاک جابجا شود تا مفقود حادثه نجات پیدا کند در صورتی که بعید بنظر میرسد زنده باشد اما همه با تمام توان در حال کمک هستند. هر لحظه احتمال ریزش مجدد وجود دارد و بسیار خطرناک است، شرایط بسیار سخت است. فرماندار شهرستان کوهرنگ: یکی ازمصدمان حادثه ریزش تونل گردنه چری از زیر آوار خارج شد مرتضی زمانپور فرماندار شهرستان کوهرنگ در گفت‌وگو با جهانبین نیوز گفت: وضعیت برخی مصدومان وخیم است و با کمک نیروهای امداد در حال انتقال به نزدیکترین مراکز درمانی است. فرماندار شهرستان کوهرنگ افزود: علت این حادثه در حال بررسی است ، اما به گفته کارگران بخشی از سقف تونل گردنه چری ریزش می کند. ...
  • روحانی:برای ساختن ایران اسلامی به همه ایرانیان سراسر گیتی نیازمندیم/برجام در تاریخ سیاسی منطقه ما و جهان همواره زنده خواهد بود
  • رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: هیچ گاه آغازگر نقض توافق بین المللی نخواهیم بود اما اگر طرف مقابل بخواهد برابر حقوق مردم ایران تجاوزگر باشد، حتما جمهوری اسلامی پاسخ مقتضی و مناسب خواهد داد. به گزارش اقتصادآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی یکشنبه شب به وقت نیویورک در جمع صمیمی ایرانیان مقیم آمریکا گفت: ما برای ساختن ایران اسلامی به همه ایرانیان سراسر گیتی نیازمندیم و همه ایرانیان که دلداده ایران و عاشق وطن خودشان هستند باید در آینده ایران سهم داشته باشند. ایران از آن همه ملت ایران است و هیچکس در ایرانی بودن، نمی تواند بگوید من از دیگران ایرانی تر هستم. رییس جمهور تاکید کرد: همانطور که ایرانیان مقیم خارج همپای ایرانیان داخل ، برای تعیین سرنوشت آینده کشور در پای صندوق های رای انتخابات پر شور 29 اردیبهشت حضور یافتند و افتخارآفرینی کردند، اکنون نیز باید در پای صندوق تعامل با دانشگاه ها، پارکهای علمی و فناوری و بخش های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری حضور یابند. وی اظهارداشت: ایرانیان مقیم خارج می توانند در تعامل فرهنگی، علمی و فناوری، برای سربلندی ایران تلاش کنند. دکتر روحانی با بیان اینکه آنچه ما از شما ایرانیان عزیز می خواهیم این است که سهم خودتان را برای پیشرفت ایران بیش از پیش افزایش دهید ، گفت: ایرانیان مقیم خارج سفیران فرهنگی، علمی، اقتصادی و سیاسی ملت ایران هستند و شما همانطور که در حمایت از برجام در آمریکا تلاش کردید، امروز هم می توانید برای منافع ایران و حقوق مردم ایران تلاش کنید. رییس جمهور به حضور 105 هیات خارجی از کشورهای مختلف و سازمان های بین المللی در مراسم تحلیف اشاره و آن را به معنای احترام جامعه جهانی به ملت بزرگ ایران دانست و گفت: امروز در شرایط بسیار بهتری در دولت دوازدهم هستیم. دولت تازه نفس ما با حمایت مردم گامهای...
  • آخرین وضعیت ترمینال سلام و ایران شهر فرودگاه امام ره
  • تین‌نیوز | قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح آخرین وضعیت ترمینال‌های سلام و ایران‌شهر، از انتخاب مدیرعامل منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی تا چند روز آینده خبر داد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،اصغر فخریه کاشان با بیان این که به زودی مدیر منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی معرفی می‌شود، اظهار داشت: این فرد به عنوان معاون شرکت فرودگاهی و مدیرعامل منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی به زودی مشغول به کار خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی زیر مجموعه شورای عالی مناطق آزاد نخواهد بود، گفت: قانون اجازه تاسیس منطقه آزاد مستقل را داده است و وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون اقدام به ایجاد این منطقه آزاد مستقل کرده است. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه شهر فرودگاهی حضرت امام، ادامه داد: به طور قطع با تبدیل شهر فرودگاهی به منطقه آزاد، امکان جذب سرمایه گذاری در این منطقه افزایش می یابد. تا کنون سرمایه‌گذاران متعددی از کشورهای مختلف برای سرمایه گذاری در ترمینال ایران‌شهر فرودگاه امام اعلام آمادگی کرده‌اند. فخریه کاشان به ایلنا گفت: طرح جامع ترمینال مسافری فرودگاه امام تهیه شده و مناقصه انتخاب سرمایه‌گذار این پروژه در حال اجرا است و برگزار کنندگان مناقصه در حال ارزیابی وضعیت شرکت کنندگان هستند و تا بهمن ماه برنده مناقصه اعلام خواهد شد. وی همچنین درباره ادامه ساخت پروژه ترمینال سلام در فرودگاه حضرت امام اظهار داشت : نظر شرکت مشاور هلندی پروژه توسعه شهر فرودگاهی حضرت امام بر افزایش ظرفیت این ترمینال بود چرا که پیش بینی شده تا بهره برداری از بخش های اول ترمینال ایرانشهر بر ترافیک این فرودگاه اضافه خواهد شد. فخریه کاشان ادامه داد: بنا بر این تصمیم گرفته شد که ظرفیت ترمینال سلام به ۵ میلیون نفر افزایش یابد و ادامه ساخت این پروژه...
  • تولید ارگانیک تنها راهکار نجات زعفران ایران از وضعیت فعلی است
  • عضو انجمن علوم زعفران ایران گفت: راه نجات زعفران به عنوان میراث کشاورزی ایران این است که به سمت تولید محصول ارگانیک حرکت کنیم. به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، زعفران اصلی‌ترین کالای صادراتی در خراسان رضوی است که معمولاً رتبه نخست صادرات این استان را به خود اختصاص می‌دهد و به همین علت تولید آن اهمیت بسیار بالایی دارد.همچنین باید گفت با توجه به توسعه بازار ارگانیک یکی از موضوعات بسیار اساسی در این زمینه این است که بتوان تولید این محصول را به صورت اصولی افزایش داد چرا که هم اکنون از بیش از 300 تن تولید زعفران در ایران تنها 200 کیلوگرم آن به صورت ارگانیک تولید می‌شود. جمعیت علوم زعفران ایران تولید ارگانیک و فرآوری زعفران را در دستور کار دارد و در همین راستا خبرنگار خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی گفت‌وگویی با سید محمدعلی موسوی‌فرد عضو انجمن علون زعفران ایران داشته که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.تسنیم: ما تشکل‌های زیادی در حوزه زعفران داریم که از جمله آنها شورای ملی زعفران و اتحادیه‌های مختلفی در این بخش است؛ کاری که جمعیت علوم زعفران ایران قرار است انجام دهد چیست؟ آیا برای پیشگیری از موازی کاری در این انجمن اقداماتی را در دستور کار دارید؟موسوی فرد: انجمن علوم زعفران ایران ترکیبی از افراد دانشگاهی مانند اعضای هیئت علمی پژوهشگاه زعفران تربت حیدریه، دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، بخش‌های تجاری فروش زعفران اعم از شرکت‌های فرآوری و بسته‌بندی، کشاورزان فعال در این بخش و دانشجویان این حوزه است که این افراد ترکیب کاملی از تمام کسانی هستند که در حوزه زعفران حضور دارند.در 15 سال گذشته سطح زیر کشت زعفران در کشور ما بیش از 2 برابر شده یعنی از حدود 40 هزار هکتار به بالای 105 هزار هکتار رسیده و این به معنی افزایش عرضه زعفران در بازار است و از طرف دیگر هنوز این...
  • قدرتمندترین رایانه رومیزی جهان را بشناسید
  • خبرگزاري آريا - يک شرکت توليد کننده رايانه قدرتمندترين رايانه روميزي جهان را ساخته که مجهز به سي پي يو هاي Xeon اينتل است که 56 هسته دارند. قدرتمندترين رايانه روميزي جهانقدرتمندترين رايانه روميزي جهان , شيوا سعيدي قوي اندام: يک شرکت توليد کننده رايانه قدرتمندترين رايانه روميزيجهان را ساخته که مجهز به سي پي يو هاي Xeon اينتل است که 56 هسته دارند.مجهز به سي پي يو Xeon اينتل؛قدرتمند ترين رايانه روميزي جهان ساخته شدبه نقل از نيواطلس، رايانه اي با 16 مگابايتRAM، پردازشگر 8 هسته اي و يک ترابايت حافظه ذخيره سازي براي طرفدارانبازي هاي رايانه اي بسيار جذاب خواهد بود.علاوه برآن رايانه روميزي با چنين مشخصاتي براي افراد حرفه اي که مشغول خلق محتواي واقعيت مجازي و ويدئوهاي360 درجه هستند، بسيار جالب است.به هرحال نسل چهارم رايانه هاي روميزي Z از شرکت هيولت پاکارد(HP)با طراحي جديد کاربران حرفه اي را هدف گرفته اند.رهبر اين سري رايانه Z8 است که به گفته شرکت قدرتمندترين رايانه روميزي جهان درحال حاضر است.سري رايانه هاي روميزي Z براي طراحان، معماران، خالقان محتواي ديجيتال، دانشمندان، آموزگان، کارکنان بخش درماني و مديران مالي طراحي شده است. اما در کنار اين موارد دستگاه مناسبي براي استفاده درخانه نيز به شمار مي رود.همانطور که گفته شد Z8بهترين رايانه اين سري به شمار مي رود.دستگاه مجهز به ويندوز 10 پرو يا لينوکس است. ابعاد آن نيز 21.59 در 55.12در 44.45 سانتيمتر و وزن 22.4 کيلوگرم است.بنابراين با توجه به حجم بزرگ دستگاه نمي توان آن را ناديده گرفت.به گفته شرکت توليد کننده اين رايانه قادر به ارائه شبيه سازي هاي سه بعدي يا اديت ويدئوهاي8K است.علاوه بر آن مجهز به سي پي يو هاي Xeon اينتل است که 56 هسته دارند.نيواطلس
  • واکنش بیل گیتس و مایکروسافت به رایانه حدادعادل
  • اظهار نظر حدادعادل درباره تشبیه احمدی نژاد به رایانه، سوژه مشترک روزنامه های شهروند و قانون شد.
  • واکنش بیل گیتس و مایکروسافت به رایانه حدادعادل طنز
  • اظهار نظر حدادعادل درباره تشبیه احمدی نژاد به رایانه، سوژه مشترک روزنامه‌های شهروند و قانون شد.
  • آتش بازی فوتسال ایران در عشق آباد
  • تیم ملی فوتسال مردان ایران در اولین بازی خود در بازی های داخل سالن آسیا موفق شد با 16 گل و دریافت تنها یک گل تاهیتی را شکست دهد. به گزارش مشرق، تیم ملی فوتسال مردان ایران در اولین رقابت مرحله گروهی به مصاف تاهیتی رفت. ایران در این دیدار توانست با نتیجه پرگل 16بر 1 حریفش را شکست دهد تا گام اول را در بازی های داخل سالن آسیا محکم برداشته باشد. دو تیم ایران و تاهیتی بازی پر افت و خیزی را به نمایش گذاشتند و سرعت خوب بازی تماشاگران را به وجد آورد. بازی بیشتر در زمین تاهیتی گردش داشت با این حال هر زمان بازیکنان تاهیتی صاحب توپ می شدند، موقعیت خطرناکی را به وجود می آوردند. در نیمه دوم سرعت بازی بالاتر رفت و زمانی که تاهیتی اولین گل خود را به ثمر رساند، بازیکنان و کادرفنی اش خوشحالی زیادی از خود نشان دادند. کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک و مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان نیز با حضور در سالن نظاره گر بازی بودند. مهم ترین دقایق بازی در نیمه اول: دقیقه 4: اولین گل ایران فرهاد توکلی دقیقه 9: گل دوم ایران احمد اسماعیل پور دقیقه10 : گل سوم ایران احمد اسماعیل پور دقیقه 11: گل چهارم ایران سعید عباسی دقیقه 13 : گل پنجم ایران فرهاد توکلی دقیقه 13 : گل ششم ایران فرهاد توکلی دقیقه 16 : گل هفتم ایران مهدی جاوید دقیقه 17: گل هشتم ایران احمد اسماعیل پور نیمه دوم: دقیقه 27: گل نهم ایران مهدی جاوید دقیقه 27: گل اول تاهیتی دقیقه 30: گل دهم ایران مهدی جاوید دقیقه 31: گل یازدهم ایران محمد شجری دقیقه 32: گل دوازدهم ایران محمد شجری دقیقه33: گل سیزدهم ایران علی اصغر حسن زاده دقیقه35: گل چهاردهم ایران حسین طیبی دقیقه 36 : گل پانزدهم ایران مهدی جاوید دقیقه 39:...
  • AFC:ایران بازی ابتدایی را به سبک خود آغاز کرد
  • پیروزی پرگل تیم ملی فوتسال مردان کشورمان برابر تاهیتی در رقابت‌های داخل سالن آسیا در عشق مورد توجه کنفدراسیون فوتبال آسیا قرار گرفت. به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری دانشجو،تیم کشورمان امروز توانست با نتیجه خیره کننده 16 بر یک حریف خود را شکست دهد. صفحه اینستاگرام AFC بعد از پیروزی ایران نوشت: ایران 16 - 1 تاهیتی؛ حکمرانی قهرمانان، فوتسال ایران بازی ابتدایی برابر تاهیتی را به سبک خود آغاز کرد!
  • قدرتمند ترین رایانه رومیزی جهان ساخته شد
  • یک شرکت تولید کننده رایانه قدرتمندترین رایانه رومیزی جهان را ساخته که مجهز به سی پی یو های Xeon اینتل است که ۵۶ هسته دارند. رایانه ای با ۱۶ مگابایتRAM، پردازشگر ۸ هسته ای و یک ترابایت حافظه ذخیره سازی برای طرفداران بازی های رایانه ای بسیار جذاب خواهد بود. علاوه برآن رایانه رومیزی با چنین مشخصاتی برای افراد حرفه ای که مشغول خلق محتوای واقعیت مجازی و ویدئوهای ۳۶۰ درجه هستند، بسیار جالب است.به گزارش نامه نیوز به هرحال نسل چهارم رایانه های رومیزی Z از شرکت هیولت پاکارد(HP)با طراحی جدید کاربران حرفه ای را هدف گرفته اند.رهبر این سری رایانه Z۸ است که به گفته شرکت قدرتمندترین رایانه رومیزی جهان درحال حاضر است.سری رایانه های رومیزی Z برای طراحان، معماران، خالقان محتوای دیجیتال، دانشمندان، آموزگان، کارکنان بخش درمانی و مدیران مالی طراحی شده است. اما در کنار این موارد دستگاه مناسبی برای استفاده درخانه نیز به شمار می رود.همانطور که گفته شد Z۸بهترین رایانه این سری به شمار می رود. دستگاه مجهز به ویندوز ۱۰ پرو یا لینوکس است. ابعاد آن نیز ۲۱.۵۹ در ۵۵.۱۲در ۴۴.۴۵ سانتیمتر و وزن ۲۲.۴ کیلوگرم است. بنابراین با توجه به حجم بزرگ دستگاه نمی توان آن را نادیده گرفت.به گفته شرکت تولید کننده این رایانه قادر به ارائه شبیه سازی های سه بعدی یا ادیت ویدئوهای۸K است. علاوه بر آن مجهز به سی پی یو های Xeon اینتل است که ۵۶ هسته دارند.
  • واکنش جهانگیری بیل گیتس مایکروسافت و مشائی به رایانه حدادعادل
  • طنز و کاریکاتور>طنز - اظهار نظر حدادعادل درباره تشبیه احمدی نژاد به رایانه، سوژه مشترک روزنامه های شهروند و قانون شد. برای مشاهده بهتر روی تصویر کلیک کنید * 6060
  • نقش سازنده کنفرانس بازی های دیجیتال در صنعت گیم ایران
  • به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال با همکاری دانشگاه‌های معتبر کشور و با حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به طور سالیانه برگزار خواهد شد که امسال این کنفرانس با همکاری دانشگاه‌ علم‌وصنعت شکل می‌گیرد. دکتر مجتبی وحیدی اصل عضو هیئت علمی رشته کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از تاثیر برگزاری نخستین کنفرانس بازی‌های دیجیتال، روی صنعت گیم ایران گفته است. دانشگاه شهید بهشتی چه دستآوردهایی در زمینه بازی‌سازی دارد؟ آزمایشگاه بازی سازی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1393 در دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر این دانشگاه، تاسیس شد. این آزمایشگاه از دو عضو هیات علمی، سه دانشجوی دکتری، شش فارغ التحصیل یا دانشجوی کارشناسی ارشد و 30 فارغ التحصیل یا دانشجوی کارشناسی تشکیل شده است که در شاخه‌های مختلف مرتبط با بازی‌های کامپیوتری به فعالیت‌های تحقیق و توسعه می‌پردازند. حوز‌ه‌های اصلی تحقیقاتی آزمایشگاه شامل بازی‌های جدی، گیمیفیکیشن، گیم آنالیتیکس، واقعیت مجازی و محاسبات مبتنی بر انسان است و پایان‌نامه‌های دکتری، ارشد و کارشناسی مختلفی با این موضوعات تعریف شده است. در سه سال اخیر، کارگاه‌های مختلف آموزش بازی‌سازی در سطح دانشگاه برگزار شده و تیم‌های مختلف بازیسازی در آزمایشگاه مشغول طراحی و توسعه بازی‌های مختلف هستند. وضعیت پژوهش را در کشور در حوزه بازی‌های دیجیتال چطور ارزیابی می‌کنید؟ در چند سال اخیر، توجه و تمایل زیادی در دانشگاه‌های کشور به مقوله مطالعات بازی‌های دیجیتال به چشم می‌خورد. رشد پایان‌نامه‌های ارشد و دکتری و ارسال مقالات متنوع با موضوع بازی‌های دیجیتال، گواهی بر این مدعاست. ارائه دروس مرتبط به بازی‌سازی و افزایش تعداد کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی بازی‌سازی در دانشگاه‌ها، در چند سال اخیر، بیانگر اراده مدیران آموزش عالی به افزایش تعامل صنعت بازی‌سازی کشور با نهادهای دانشگاهی و پژوهشی است. نقش کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال در افزایش پژوهش‌های این حوزه چیست؟ با توجه...
  • گردش مالی ۵۰ میلیون دلاری بازی کلش آف کلنز در ایران
  • تولید کننده بازی‌های رایانه‌ای گفت: براساس آمار دولت، بازی «کلش آف کلنز» در سال 94 و نیمه سال 95، در ایران روزانه 50 میلیون دلار درآمد داشته است. به گزارش مشرق، عصر حاضر، زمانه هجوم رسانه‌های مجازی و فضای سایبر است. دنیای بی انتهایی از معلومات متنوع که هم نکات آموزنده و سازنده دارد و هم، سبب ساز بد آموزی‌ها و ناهنجاری‌های مختلف است. این فضا، برای کودکان و نوجوانان« ِمنویی» متنوع تر از خوراکی‌های روح و روان با طعم های مختلف دارد و هر روز نیز این لیست بلند بالا، غذای جدیدی را عرضه می‌کند. بازی‌های رایانه‌ای یکی از محصولات تولیدی در قالب رسانه‌های نوین است که دارای تنوع فراوان بوده و برای هر سن و سلیقه‌ای، سرگرمی را در فضای مجازی تدارک دیده است. اگرچه از اثرات مثبت این بازی‌ها در پرورش رشد ذهنی و فکری افراد مختلف نمی‌توان به سادگی گذشت، اما باید به این نکته اساسی توجه کرد که به دلیل عدم آشنایی مخاطبان، این نوع بازی‌ها از فرهنگ استفاده آن، آسیب‌ها و صدمات روحی و روانی این تفریح مجازی بسیار بیشتر از سود و منفعت آن است. برای بررسی و واکاوی آسیب‌های بازی‌های رایانه‌ای در قشر نوجوان و جوان، به ویژه دانش‌آموزان، میزگرد تخصصی در این خصوص با حضور «بابک کرباسی»، یکی از تولید کنندگان بازی‌های رایانه‌ای» و «حمید صدیق میرزایی»، پژوهشگر رسانه‌های نوین، برگزار شد. بابک کرباسی یکی از تولید کنندگان بازی‌های رایانه‌ای در این خصوص، اظهار داشت: بی‌سوادی مطلق نسبت به بازی‌های رایانه‌ای در بخش زیادی از والدین دانش‌آموزان حاکم است. وی ادامه داد: این، حاصل اختلاف طبقاتی بین تحصیلات و دانش دو نسل است؛ پدر و مادرانی که فرزندان تا پایه ششم دارند، اصولاً تا سن 35 سال هستند و این افراد در مقطعی رشد کرده‌اند که هجوم فناوری‌ها به ایران آغاز شده بود و...
  • همراه با بازی های جنجالی هفته پنجم فوتبال ایران
  • به گزارش ایلنا، خیلی زود به هفته پنجم رسیدیم و عیار تیم‌ها آرام آرام مشخص می‌شود اما به همان نسبت هر چه پیش می‌رویم بازی‌ها حساس‌تر و سخت‌تر می‌شود. امروز تیم صدرنشین نفت مسجدسلیمان که هر چهار بازی‌اش را با پیروزی پشت سر گذاشته به اراک می‌رود تا رو به روی تیمی قرار بگیرد که پس از اخراج سرمربی‌اش هنوز انتخاب جدیدی نداشته و هدایت تیم را به حامد بصیری سپرده‌اند. برای مربی موقت اراک خیلی اهمیت دارد که در اولین تجربه‌اش موفق باشد. آلومینیوم اراک در حال حاضر در مکان پانزدهم جدول قرار دارد اما بدون شک یکی از مهم‌ترین بازی‌ها در انزلی برگزار می‌شود، تیم مس کرمان پس از پیروزی هفته گذشته‌اش مقابل گل گهر سیرجان میهمان ملوانی است که نتوانسته انتظارات هوادارانش را برآورده کند. البته شاگردان دست نشان با پیروزی در بازی حذفی مقابل سپیدرود در رشت روحیه مضاعفی به دست آورده‌اند اما این بازی حسابش فرق می‌کند. احمد نخعی تا امروز نتایج خوبی را کسب کرده و در جایگاه دوم جدول قرار دارد. تیم بادران تهران که به نظر می‌رسد یکی از مدعیان اصلی صعود به لیگ برتر باشد و هفته گذشته آلومینیوم اراک را 3 بر یک شکست داد میهمان شهرداری تبریز خواهد بود. میزان در دره سیزدهم قرار دارد و فقط به پیروزی فکر می‌کند تا حاشیه امنیت نسبتا خوبی در پایان روز پنجم برای خود ایجاد کند اما شهرداری ماهشهر که با شکست مقابل مس رفسنجان صدر جدول را از دست داد حالا برای کم کردن فاصله‌اش با سایر مدعیان باید نساجی را شکست دهد. تیمی که با حذف پارس جنوبی جم شگفتی ساز شده و این بازی به هیچ وجه برای میزبان آسان نخواهد بود. اکسین هم که با حذف سایپا معادلات جام حذفی را به هم زد میهمان برق جدید شیراز خواهد بود. تقابل داود مهابادی و علی لطیفی تماشایی...
  • سلطانی فر تماشاگر ویژه بازی تیم ملی فوتسال ایران و تائیتی عکس
  • به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا، تیم ملی فوتسال ایران در مسابقات داخل سالن آسیا که در عشق آباد ترکمنستان در حال برگزاری است به مصاف تائیتی رفته است. دکتر مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان که به عشق آباد سفر کرده تماشاگر ویژه این دیدار است.
  • حذف بانوی ملی پوش تنیس ایران از بازی های داخل سالن آسیا
  • بانوی ملی پوش تنیس ایران با شکست برابر بازیکن تایلند از بازی های داخل سالن آسیا حذف شد. به گزارش ایسنا، در اولین رقابت جدول انفرادی تنیس بازی های داخل سالن آسیا، شهرزاد بنی سعید به عنوان اولین نماینده تنیس ایران رقابت خود را آغاز کرد که موفق به کسب پیروزی نشد. بنی سعید در دیدار با چپچاند از تایلند با نتیجه ۲ بر صفر(۶-۲ و ۶-صفر) بازی را واگذار کرد. به این ترتیب اولین نماینده تنیس ایران از بازی ها حذف شد. ایران فردا ( سه شنبه) دو نماینده دارد که در مهتا خانلو و امیر والا معدنچی اولین بازی انفرادی خود را برابر نمایندگان ترکمنستان و کریباتی انجام می دهند. انتهای پیام